حضور پروفسور امین در انجمن ادبی ایماژ

ریال نیوز : جشن روز شعر و ادب با حضور پروفسور امین و به همت انجمن ادبی ایماژ در سرای محله عباسی در جنوب تهران و اهالی ادب و فرهنگ  ایران زمین برگزار شد.

به گزارش ریال نیوز ، در این مراسم فرهنگی، میراث گرانسگ شعر و ادب با سخنرانی ها و شعرخوانی ها به نمایش گذاشته شد. سخنران کلیدی این برنامه، پروفسور سیدحسن امین ، فیلسوف، حقوقدان، ادیب و شاعر معاصر بود. شخصیت دیگر حاضر در این برنامه یوسف آذری بازیگر سینما و تلویزیون بود که خاطرات خود را از بازیگری در نقش میرزا کوچک خان جنگلی در سریال تلویزیونی به کارگردانی بهروز افخمی برای حاضران نقل کرد و از جمله گفت که در طول چند ماه بازیگری در این سریال پیوسته روح میرزا را به شکل مار همراه خود احساس می کرده است و با او گفتگو می داشته است.

از جمله دیگر حاضران، خسرو آقایی، شاعر و نویسنده، بهنام دارابی مدیر موسسه مدارا و گفتگو، محمود رفیعی یادها ترانه سرا و کامل قلی پور خوشنویس و مدرس موسیقی بودند. تعدادی از شاعران از جمله مجید لهراسبی و امیر ارسلان صلاحی هم شعر خوانی کردند.

استاد شریفی هم ظچطی سخنرانی ضمن تجلیل و پاسداشت حضور پروفسور امین به قرابت و تفسیر شعر سهندیه استاد شهریار پرداخت.

سخنران اختتامیه جلسه دکتر موحد زاده حقوقدان، شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه عدالت بود که قبل از شعرخوانی شخصیت علمی پروفسور امین را معرفی نمود و جامعیت او را در فلسفه و حقوق مورد تقدیر  قرار  داد. پروفسور امین، رئیس انجمن ادبی ایران، دبیرکل علمی پژوهشی بنیاد  جهانی سبزمنش، رئیس هیئت مدیره انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی، رئیس شورای هنرمندان توسعه گرا،  استاد بازنشسته صاحب کرسی دانشگاه گلاسگو کالیدونین در انگلستان و هم اکنون استاد افتخاری دانشگاه حکیم سبزواری در ایران هم فیلسوف و هم حقوقدان و هم ادیب و شاعر است.

همچنین شایان ذکر است، استادان امین، در حقوق ایران دکتر سیدحسن امامی (امام جمعه تهران و رئیس مجلس در دوران پهلوی دوم)  و دکتر احمد متین دفتری (نخست وزیر ایران در دوران پهلوی اول) در دانشگاه تهران،  در حقوق بین الملل پروفسور جان گرانت در دانشگاه گلاسگو  و در فلسفه علامه حسن زاده آملی بوده اند.

پیش از این نیز  مراسم بزرگداشت پروفسور امین به عنوان یک شخصیت ممتاز  علمی و فرهنگی، روز چهارشنبه هشتم شهریور ۱۴۰۲ ادر فرهنگسرای فردوس برگزار شد. میزبان این مراسم، انجمن ادبی کلام و دبیر این برنامه، خانم دکتر تارا شهنام  بود.

در آن مراسم بزرگداشت، از جلد چهارم کتاب شاهنامه امین که نظیره و مکمل شاهنامه فردوسی است، رونمایی شد و تعدادی از استادان و پژوهشگران حوزه ادبیات به نقد و معرفی این شاهکار کم نظیر  پرداختند. 
افتتاحیه این نقد و بررسی، شامل سخنرانی این سخنرانان بود: دکتر یاشار صلاحی (شاعر و فارغ التحصیل دوره دکتری ادبیات از دانشگاه تهران زیر نظر استاد شفیعی کدکنی)، دکتر سها یاوری ( دکتر جامعه‌شناسی فرهنگ، ادیب نام آشنا و استاد برجسته سخنوری در انجمن های ادبی) و دکتر پرستو یمینی ( دانشیار دانشگاه آزاد و دکترای ادبیات فارسی از تاجیکستان). در این نشست همچنین شاعران به شعرخوانی و هنرمندان با اجرای هنری شعر و موسیقی،  خوانشگری ابیاتی از شاهنامه امین و شاهنامه خوانی پرداختند.

همچنین  استادان بزرگ ادبیات فارسی مانند دکتر حسین خطیبی، دکتر خلیل خطیب رهبر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، دکتر باستانی پاریزی. دکتر مظاهر مصفا ، دکتر قدم‌علی سرامی، دکتر عباس کی منش و همچنین شاعران نامدار مانند مشفق کاشانی، حمید  سبزواری. محمد قهرمان، حسین آهی، ادیب برومند، وحیدرضا رهنما، ( ناظم کل قرآن به شعر فارسی)، مصطفی بادکوبه ای، دکتر نورالدین قاضی و …همه خالق شاهنامه امین را به صورت گسترده ستوده اند.

گفتنی است که مقالات متعددی در نقد و معرفی شاهنامه امین در مجلات معتبر علمی و پژوهشی و نیز در مطبوعات به قلم استادان و پژوهشگران مختلف منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا