نقش برجسته هوش مصنوعی در آینده ایران

ریال نیوز : دبیر کارگروه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات مجمع جهانی سادات گفت : کاربرد هوش مصنوعی و شرکت های فعال در این حوزه نقش برجسته ای در آینده ایران بازی خواهند کرد و آموزش هوش مصنوعی تاثیر بسزایی برای خنثی کردن تحریم ها خواهد داشت.

به گزارش ریال نیوز ، حسین مستخدمین حسینی، مدیر و متخصص در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا درباره چشم انداز کاربردهای هوش مصنوعی و خدمات هوشمند برای آینده هوشمند ایران اظهار داشت : یکی از معضلاتی که دغدغه همه افراد جامعه است آینده کشور عزیزمان ایران می باشد. با توجه به نوسانات قیمت ارز و تحریم های ناجوانمردانه ای که از سوی کشور های غربی به ایران تحمیل شده است، جای کنجکاوی نیست که اکثریت افراد جامعه این چالش فکری را داشته باشند که آینده پیش روی کشور به کدام سمت حرکت خواهد کرد.

به گفته وی هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های پرکاربرد و مهم در دنیای امروز است که قطعاً در آینده‌ای نزدیک نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت کشورها خواهد داشت. ایران نیز از این فناوری رو به رشد بهره‌مند شده و استفاده‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند در توسعه اقتصادی ایران نقش مؤثری داشته باشد؟ افزود : هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری کلیدی می‌تواند در همه صنایع و بخش‌های اقتصادی ایران تأثیرگذار باشد. از جمله این تأثیرات می‌توان به بهبود فرآیندهای تولید، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و ایجاد فرصت‌های شغلی اشاره کرد. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود خدمات به مشتریان و بهبود سطح کیفیت زندگی جامعه نقش مؤثری داشته باشد. با استفاده از الگوریتم‌ها و داده‌کاوی می‌توان به بهبود عملکرد شرکت‌ها و صنایع کمک کرد. همچنین در حوزه بانکداری و مالی نیز هوش مصنوعی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و به بهبود فرآیندهای مالی کمک کند.

وی ادامه داد : استفاده از این فناوری در سامانه های جامع صادراتی می تواند با استفاده از یادگیری ماشینی پتانسیل ایجاد ارتباط بهینه با تجار خارجی را به همراه داشته باشد، که همین امر موجب ارز آوری و مهار تورم های ناشی از تحریم ها می شود. با توجه به تحولات سریع در حوزه صنعت و فناوری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌توانند در بهبود فرآیندهای تحقیق توسعه، تولید، کنترل کیفیت و مواردی از این دست؛ نقش مؤثری داشته باشد. استفاده از ربات‌ها و خودروهای هوشمند، بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت است.
 

مستخدمین حسینی درباره تأثیرات گسترش هوش مصنوعی در حوزه سلامت و درمان گفت : هوش مصنوعی در حوزه سلامت و درمان می‌تواند بهبود قابل توجهی در تشخیص و درمان بیماری‌ها، پیشگیری از بیماری‌ها، پیش‌بینی عوارض و تأثیرات درمان‌ها، بهبود فرآیندهای پزشکی و بهبود عملکرد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته باشد. این امر منجر به کاهش هزینه‌های سلامت، افزایش سطح بهبود و بهبود خدمات به بیماران خواهد شد. هوش مصنوعی می‌تواند دستیار بسیار خوبی برای پزشکان باشد و زندگی افراد را نجات دهد. همچنین، در زمینه پژوهش‌های پزشکی و تحقیقات دارویی نیز، هوش مصنوعی می‌تواند نقش بسیار مؤثری ایفا کند. برای مثال از هوش مصنوعی برای تولید واکسن های کرونا استفاده شده است. با بهره گیری از هوش مصنوعی پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی توانستند در میان حجم عظیمی از داده ها موفق به پیدا کردن شیوه و در نهایت تولید واکسن بشوند.
 
وی همچنین درباره نقش هوش مصنوعی در کمک به حفظ محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی اظهار داشت : هوش مصنوعی می‌تواند در پایش و کنترل آلودگی هوا و آب، پایش و پیشگیری از حوادث طبیعی، بهبود فرآیندهای کشاورزی و دامپروری، بهبود مدیریت منابع آب و خاک، بهینه‌سازی فرآیندهای صنعتی و کاهش مصرف انرژی نقش مؤثر داشته باشد. این اقدامات منجر به حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی و حفظ تعادل اکولوژیک جامعه خواهد شد.
 
مستخدمین حسینی در پاسخ به این که آیا از هوش مصنوعی در حوزه های دیگری هم استفاده می شود؟ افزود : بله اینها تنها حوزه های برجسته ای در زمینه بهره گیری از هوش مصنوعی هستند. به طور مثال در حوزه آموزش نیز، هوش مصنوعی می‌تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد. از ساماندهی سیستم‌های آموزش الکترونیکی تا ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود کیفیت آموزش، هوش مصنوعی می‌تواند به تحولات بزرگ در حوزه آموزش کمک کند.

دبیر کارگروه هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات مجمع جهانی سادات درباره تأثیرات اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی از پذیرش هوش مصنوعی در جامعه ایران گفت : پذیرش هوش مصنوعی در جامعه ایران ممکن است منجر به تغییرات قابل توجه در الگوهای زندگی، شغل‌ها، روابط اجتماعی، سبک زندگی و فرهنگ جامعه شود. به همین دلیل، استفاده از هوش مصنوعی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مسئولانه است. باید به این نکته توجه داشت که هر گونه تغییرات در جامعه باید با توجه به اثرات آن بر جامعه و فرآیندهای اجتماعی انجام شود. همچنین لازم است که در حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها نیز دقت کافی صورت گیرد. با تلاش و همکاری بین دولت، صنعت و دانشگاه‌ها، می‌توان به بهره‌وری بالاتر از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف دست یافت و ایران را به یک ابر قدرت در حوزه فناوری و نوآوری تبدیل کرد.
 
 وی خطاب به مدیران و صاحبین مشاغل به خصوص در حوزه هوش مصنوعی اظهار داشت : این بزرگواران باید عنایت داشته باشند که شرایط و راهکار های پیشرفت کشور همانطور که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای مدظله العالی در پیام های عید نوروز سال پیش و امسال اشاره داشتند منوط به مهار تورّم و رشد تولید و جهش تولید با مشارکت مردم است، ایشان همچنین در سال ۱۴۰۰ بر اهمیت هوش مصنوعی تاکیید کردند. در نتیجه می توانیم آینده کشور عزیزمان ایران را در حمایت از کسب و کار های نو پا و دانش بنیان بدانیم. حوزه های جدید مانند هوش مصنوعی، بیوتکتولوژی و بسیاری دیگر از این دست می توانند محصولات و خدماتی با ارزش افزوده بسیار بالا ایجاد کنند. چه بسا که با فروش این محصولات و خدمات به سایر کشور ها موجبات ارز آوری نیز فرآهم شود. بنابراین به نظر بنده هماهنگی و همدلی بین دولت سیزدهم که توجه ویژه ای به حوزه فناوری و تکتولوژی داشته است که در نقش حامی ظاهر می شود و بخش خصوصی که اهرم و چرخاننده فنی و اجرایی این دست از نوآوری ها هستند باید در اولویت اول قرار بگیرد تا با برنامه ریزی دقیق تر از پیش، رشد چند جانبه ای را در بسیاری از بخش ها برای ایران اسلامی عزیزمان رقم بزنیم.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 17 =

دکمه بازگشت به بالا