قالیباف: روابط ایران و روسیه افزایش چشمگیری خواهد یافت

ریال نیوز : رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یک سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشتند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

به گزارش ریال نیوز، محمدباقر قالیباف – رییس مجلس شورای اسلامی، در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «روز گذشته مجلس شورای اسلامی با هدف برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی، میزبان آقای ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه و هیات همراه بود.

پارلمان‌های دو کشور در تلاشند با برگزاری نشست‌های عملیاتی مستمر و با تسهیل‌گری از بُعد تدوین قوانین و نظارت برای حرکت بهتر دولت‌ها و برای کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم اقدام کنند.

در مذاکرات دو جانبه روز گذشته، با تمرکز بر مسائل اصلی توسعه همکاری های دو کشور، هیات‌های ایرانی و روسی پیشنهادات اجرایی و عملیاتی خود را برای افزایش همکاری های فیمابین مطرح کردند و تصمیماتی برای تسریع در اجرای توافقات دو طرف اتخاذ شد.

از اولویت های مهم مورد بحث در نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز، مذاکره پیرامون سرمایه‌گذاری‌ها برای عملیات مبادله ای با رویکرد قطب گازی بود.

از دیگر موضوعات، موضوع راه ارتباطی شمال- جنوب بود که نه تنها فدراسیون روسیه بلکه همه کشورهای اوراسیا و آسیای میانه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن تا بنادر از جمله بندرعباس و با سرمایه‌گذاری مشترک هر دو کشور به نتیجه خواهد رسید.

علاوه بر گفتگو پیرامون تجارت غلات و استفاده از فناوری های جدید، در موضوعات حمل و نقل نیز بحث های مهمی صورت گرفت.

در خصوص رسیدگی به امور بازرگانان به ویژه تسهیل در رفت و آمد و رفع موانع گمرکی و روادید و نیز کنترل های الکترونیکی باربری، پیگیری های خوبی صورت گرفت تا تجار در مرزهایمان دچار مشکل نشوند.

موضوع دیگر مورد بحث که در رأس همه مباحث قرار دارد همکاری های پولی و بانکی بین دو کشور است تا بتوانیم در تبادل بین روبل و ریال و همچنین مسائل ارتباطی بین دو بانک مرکزی، اقداماتی انجام دهیم.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یکسال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشتند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − سه =

دکمه بازگشت به بالا