قیمت‌گذاری دستوری مانع رقابت آزاد است

ریال نیوز : رسول قملاقی معتقد است قیمت‌گذاری دستوری با نقض قوانین حاکم بر بازار آزاد باعث از بین رفتن رقابت آزاد می‌شود.

به گزارش ریال نیوز ، مدیر عامل شرکت هانابل گفت: قیمت‌گذاری دستوری، قوانین دست‌ وپاگیر و شرایط سخت تأمین مالی از مشکلات عمده‌ای است که سال‌هاست صنعت غذای کشور را تحت تأثیر قرار داده‌ و با نقض قوانین حاکم بر بازار آزاد باعث از بین رفتن رقابت آزاد می شود.

قملاقی بیان کرد: بازار آزاد یک سیستم اقتصادی مبتنی بر عرضه و تقاضا با کنترل اندک یا بدون کنترل دولت است. اصطلاح “بازار آزاد” یا همان سرمایه داری آزاد و سوسیالیسم داوطلبانه یعنی اقتصادی رقابتی، بدون موانع و محدودیت‌ها و تنها بر اساس معاملات خصوصی بین خریداران و فروشندگان است که ویژگی مهم آن، عدم تحمیل یا محدودیت های اجباری در مورد فعالیت اقتصادی است.

وی عنوان کرد: در مجموع بازار آزاد نوعی از سیستم اقتصادی است که توسط نیروهای بازار عرضه و تقاضا کنترل می شود، برخلاف  اقتصاد دستوری یا همان سیستمی که توسط کنترل های دولتی تنظیم می شود.

قملاقی در ادامه گفت: هر چند که در دنیای واقعی، چنین سیستم اقتصادی به معنای واقعی و صد در صد  به ندرت وجود دارد.

وی خاطر نشان شد: امروزه در جوامع پیشرفته و توسعه یافته، اقتصادهای سرمایه داری سیستم های مختلطی هستند که از اجزای بازار آزاد و اقتصاد دستوری تشکیل شده اند.

این فعال صنعت غذای کشور افزود: لذا با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور لازم است بیش از پیش در خصوص تدوین مدل و سیستم اقتصادی برای تولید کنندگان و فعالین اقتصادی کشور اهتمام بورزیم و رویه قیمت گذاری دستوری که از سالیان قبل شروع شده است و نتایج منفی آن در میزان تولید و رشد و توسعه صنایع متجلی گردید. درآمار امسال مشاهده میکنیم علی رغم توسعه و افزایش ظرفیتهای تولیدی ما در حوزه صنایع غذایی میزان تولید به نسبت سال گذشته کاهش داشته ایم بطوریکه حدود ۸ درصد کاهش تولید اسفند ماه ۱۴۰۱ به نسبت ماه قبل و حدود ۶ درصد کاهش تولید در اسفند ۱۴۰۱ به نسبت اسفند سال قبل داشته ایم.

عضو هیئت مدیره فدراسیون مواد غذایی و کشاورزی ایران گفت: تدوین مدل و الگوی سیستم اقتصادی حامی بازارآزاد رقابتی بصورت ترکیبی از بازار آزاد و اقتصاد دستوری یکی از ضروریات دولت و نهادهای مرتبط می باشد. و جهت ایجاد تعادل در بازار و فاصله گرفتن از بازار رقابت کامل و بازار انحصار کامل نیازمند ایجاد تعادل بین آزاد سازی و دستور سازی می باشیم.

قملاقی با بیان این مثال گفت: دولت با مواجهه تورم فزاینده و کاهش قدرت خرید برخی از اقشار جامعه در جهت کنترل قیمت کالاهای اساسی و محصولات اساسی به جای قیمت گذاری دستوری بر روی محصولات نهایی می بایست نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی با قیمت مناسب و مشخص ترتیبات لازم را انجام دهد و از تغییر و افزایش مستمر مواد اولیه جلوگیری کند.

وی بیان کرد: متاسفانه در قسمت تامین مواد اولیه کارخانه ها آزاد سازی قیمت ها را داریم و در مقابل بر روی قیمت محصول تولیدی قیمت گذاری دستوری اعمال می شود که این نا ترازی در عمل، به تولید و صنعت ضربه می زند.

دکتر رسول قملاقی در پایان گفت: از منظر دیگر ارائه مشوق‌ها و یارانه‌ها برای همه واحدهای تولیدی بصورت عادلانه و رعایت مساوات با توجه به میزان تولید و میزان مصرف آنها، کمک شایانی در جهت حمایت از تولید و کاهش قیمت‌ها می‌باشد. هر چند که در گذشته این مشوق‌ها متعلق به برخی از تولیدکنندگان خاص در نظر گرفته می‌شد که خود باعث از بین رفتن رقابت آزاد می بود. / اگروفود نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + سه =

دکمه بازگشت به بالا