مهار تورم ارزانی نمی آورد

ریال نیوز : رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: نباید مهار تورم را با ارزان‌شدن اشتباه گرفت؛ مهار تورم به معنای ثبات قیمت است و مردم بدانند با حقوقشان برنامه‌ریزی بلندمدتی برای زندگی داشته باشند.

به گزارش ریال نیوز ، محمدعلی سبزعلیپور در یک گفت و گوی رادیویی با اشاره به شعار سال «مهار تورم؛ رشد تولید» اظهار داشت: رهبری به‌درستی به این مطلب مجدداً اشاره کردند و تولید را همچنان در دستور کار قرار دادند به‌طوری‌که در چند سال گذشته تولید در رأس بود و قرار بوده تا از تولید حمایت کنیم.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به این که «تشخیص مهم‌تر از درمان است» متذکر شد: اکنون در ارتباط با شعار سال متوجهیم که تشخیص درست داده شده است و وقتی رهبری به‌درستی تشخیص داده‌اند که گره مشکلات کجاست. آن چیزی که مردم را در سال گذشته تحت‌فشار قرار داده تورم و گرانی افسارگسیخته بوده است که سفره‌ها را کوچک‌تر کرده است و اگر بتوانیم جلوی گرانی را بگیریم تا حدود زیادی می‌توانیم آرامش را در جامعه حکم‌فرما کنیم.

برای غلبه بر مشکلات باید حتماً به تولید بپردازیم

سبزعلیپور با تأکید بر این که برای غلبه بر مشکلات باید حتماً به تولید بپردازیم، افزود: تولید زیر بنای مابقی مسائل اقتصادی است که می‌تواند نسبت به رشد مسائل دیگر کمک کند. وقتی تولید در کشور راه بیفتد می‌تواند اشتغال را به‌خودی‌خود به دنبال داشته باشد. وقتی چرخ تولید به‌خوبی می‌چرخد می‌تواند کالا به‌اندازه کافی تولید شود و انبارها پر از کالا شود. فروشنده به دنبال خریدار بگردد و مازاد آن به خارج از کشور صادر شود و ارزآوری برای کشور داشته باشد و برای کشور ثروت تولید کند.

وی از مهار تورم و تأثیر آن بر کاهش قیمت‌ها گفت و توضیح داد: نباید مهار تورم را با ارزان‌شدن اشتباه گرفت. منظور از مهار تورم این نیست که به‌محض مهار تورم، اجناس ارزان می‌شود؛ بلکه مهار تورم به معنای ثبات قیمت است و در واقع مردم بدانند با حقوقی که دریافت می‌کنند برای زندگی‌شان برنامه‌ریزی بلندمدتی را داشته باشند.

سبزعلیپور با اشاره به این که بعد از تشخیص درست مشکلات باید به درمان بپردازیم، گفت: مسئولین در ارتباط با خط‌مشی که از سوی رهبری داده شده است، برنامه‌ریزی درست و دقیقی داشته باشند. متأسفانه غالباً فکر می‌کنند؛ چون این کلام، شعار سال است به آن اهمیت نمی‌دهند و در حد شعار آن را می‌دانند. درصورتی‌که این شعار نیست و هدفی بزرگ است که از سوی رهبری ترسیم و به‌عنوان دستورالعمل صادر شده و همه مسئولین موظف هستند این دستورالعمل را به‌درستی در دستور کارشان قرار دهند و اجرا کنند.

وی با اشاره به این که همه دستگاه‌ها در حوزه خود باید متولی باشند، اظهار داشت: همه می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین و در نهایت بسترساز باشند و بتوانند برنامه‌ریزی درستی انجام دهند و از بخش خصوصی واقعی و کارآفرینان و صاحبان صنایع که می‌توانند این مهم را از قوه به فعل تبدیل کنند و رشد تولید را داشته باشند، استفاده کنند.

برای رشد تولید؛ نیازمند حضور قوی بخش خصوصی هستیم

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان این که دولت، تاجر خوبی نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا نمی‌بینید هیچ‌چیز بزرگی ساخته شده باشد و بگویند این را دولت ساخته است. در ایران هم نداشته و نخواهیم داشت. پس باید از بخش خصوصی برای رشد تولید استفاده کنیم.

وی با بیان این که باید به دنبال بازار برای محصولاتمان باشیم، گفت: نمی‌توان کالایی را تولید و صادر کرد و بعد آن را محدود کنیم که فقط می‌خواهیم به‌جای خاصی صادر کنیم. ما دارای بازارهای هدف یک و دو هستیم که فهرست‌هایشان مشخص هستند.

سبزعلیپور افزود: بازاریابی باید انجام شود و اگر کشوری همسایه نبود و در جایی دورتر از ما بود و پذیرای کالای ایرانی بود، نمی‌توانیم بگوییم خط‌مشی ما این است که فقط با همسایه‌ها کار کنیم بنابراین نمی‌توانیم به شما جنس دهیم. دید ما باید جهانی باشد تا بتوانیم با جهان تعامل داشته باشیم.

وی از تنش‌زدایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بحث صادرات یاد کرد و گفت: همچنان که در روزهای گذشته شاهد تنش‌زدایی با کشورهای مختلف هستیم، ما اگر قرار باشد در دنیا معاملاتی را انجام دهیم و با کشورهای دیگر بتوانیم صادرات و مبادلات اقتصادی انجام دهیم، در اولویت قضیه باید تنش‌زدایی را در پیش بگیریم. دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید هم‌زمان با دستگاه اقتصادی، هر دو این مسیر به‌خوبی جلو بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 2 =

دکمه بازگشت به بالا