ایران غیر قابل تحریم با بهره‌مندی از ظرفیت مناطق آزاد

ریال نیوز : قائم‌مقام دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در یادداشتی در مورد نتایج و آثار فصل نوین تحول مناطق آزاد نوشت: اساس طرح تحول اقتصادی-‌فرهنگی مناطق آزاد قدیم و جدید، بر بهینه‌سازی حداکثری ظرفیت‌های موجود است.

به گزارش ریال نیوز ، حمید برومند، قائم‌مقام دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این یادداشت می نویسد: با استقرار تفکر خودباورانه در دولت سیزدهم، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کوشیده است در راستای همراهی حداکثری با اهداف عالیه دولت محترم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ضمن بازنگری در الگو‌ها و سیاستگذاری‌ها، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران را به‌مثابه بازیگران پرظرفیت اقتصاد ملی معرفی نموده و متناسب با ظرفیت‌های ذاتی آن‌ها و نیز فرصت‌های قانونی مترتب بر آن، برای ایجاد توسعه پایدار و متوازن، برنامه‌هایی راهبردی و تحول‌آفرین را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طراحی و اجرا نمایند.

بخشی از نتایج و آثار این فصل نوین طی یک‌سال گذشته به استحضار ملّت عزیز ایران اسلامی ارائه گردید و آیین بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی ۷۱ پروژه سرمایه‌گذاری، صنعتی و عمرانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، دهم شهریورماه سال‌جاری با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول محترم رئیس‌جمهور و ارتباط ویدئوکنفرانسی با ۹ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی به صورت همزمان برگزار گردید. این آیین بهره‌برداری و شروع عملیات اجرایی، دومین فاز افتتاحیه‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ۶ ماهه اول سال‌۱۴۰۱ بوده است.

اساس طرح تحول اقتصادی-‌فرهنگی مناطق آزاد قدیم و جدید، بر بهینه‌سازی حداکثری ظرفیت‌های موجود است. این ظرفیت‌ها هم شامل پتانسیل‌های عینی اقتصادی در مناطق آزاد بوده و هم فرصت‌های قانونی و ساختاری را شامل می‌شود که در نظام اقتصادی ایران برای مناطق آزاد فراهم شده و متاسفانه به دلیل برخی نگاه‌های نادرست به این مناطق و مقاومت سیستم اداری کشور، اجازه بهره‌مندی صحیح از این فرصت‌ها تاکنون داده نشده است. در طرح تحول ساختاری اقتصادی-‌فرهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تلاش شده است موانع عدم دستیابی مناطق آزاد به اهداف تعیین شده در زمینه سرمایه‌گذاری، تولید، صادرات و ارزآوری به صورت آسیب‌شناسانه و هدفمند احصاء گردد و در این راستا، نظرات کارشناسان ارشد حوزه مناطق آزاد، مدیران و فعالین اقتصادی از نظرگاه راهبردی مورد تحلیل و بهره‌برداری قرار گرفته است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در آیین افتتاح و شروع عملیات اجرایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری، صنعتی و عمرانی در حضور معاون اول رئیس‌جمهور محترم، ضمن تشریح نگاه همه‌جانبه و متوازن مناطق آزاد، از مثبت شدن تراز تجاری این مناطق پس از گذشت سه‌دهه و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، به عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، خبر داد. این موفقیت بزرگ، بهترین نشانه برای کسانی است که دانسته و یا نادانسته اصرار داشتند مناطق آزاد را نه سکوی صادرات، بلکه بارانداز واردات و قاچاق معرفی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =

دکمه بازگشت به بالا