پروفسور امین را بشناسید

ریال نیوز : پروفسور سید حسن امین فیلسوف، حقوقدان و شاعر ایرانی قرن حاضر است.

به گزارش ریال نیوز، شناخت نامه پروفسور امین به شرح زیر است :

نام و نشان و خاستگاه خانوادگی

سیدحسن امین، فیلسوف، حقوقدان، تاریخدان، ایرانشناس، ادیب، شاعر، استاد اسبق دانشگاه های انگلستان، هند و چین و استاد افتخاری بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری است. وی در هفتم آذر ۱۳۲۷ از پدری دانشمند (سیدعلینقی امین) و مادری شاعر(فاطمه عربشاهی)در شهر تاریخی سبزوار در خراسان بزرگ متولد شد.
حسن امین با نام کامل شناسنامه ای «سید امیرحسن امین»، نام و نام خانوادگی خود را وامدار پدربزرگ دانشمندش، میرسیدحسن امین الشریعه سبزواری (در گذشته ۱۳۱۸) از علمای مشروطه طلب است که مظفر الدین شاه قاجار در شعبان ۱۳۱۶ قمری (هشت سال پیش از صدور فرمان مشروطیت )، به او به عنوان یکی «از اجله علمای عصر»، لقب و سمت امین الشریعه و مستمری مادام العمر داد و محمدعلی شاه در استبداد صغیر او را به جرم مشروطه خواهی از خراسان نفی بلد و به «سرخنکلاته» استرآباد (گرگان کنونی در استان گلستان) تبعید کرد. پدر بزرگ مادری اش عالمی شجاع معروف به «آقای شاه»(سیدحسین عربشاهی) بزرگ خاندان سادات عربشاهی از بنی اعمام دکتر قاسم غنی ( طبیب، ادیب و سیاستمدار و مصحح دیوان حافظ با علامه قزوینی) بود که جان دکتر غنی را در توطئه دشمنانش در اتهامی نابجا از دست مجتهد مستبد شهر نجات داد.

دانش اندوزی و افتخارات علمی
امین در پنج سالگی به دبستان و در هفده سالگی به دانشگاه راه یافت و‌ با سخت کوشی به تحصیل ادبیات، حقوق و فلسفه پرداخت و سرانجام به دلیل دانش گسترده دایره‌المعارفی اش در علوم انسانی و اجتماعی در شرق و غرب زبانزد شد. به همین دلیل،
۱. انجمن مفاخر ایران زمین، روز هفتم آذرماه *( زادروز امین)* را در تقویم مفاخر ایران به نام وی ثبت کرده است.
۲. پروفسور داریوش فرهود (پدر علم ژنتیک ایران، متولد ۱۳۱۵) در جلد ششم «دایره المعارف ایران فرهنگی»، امین را یکی از «ایرانیان جهانی» و یکی از دو حقوقدان ایرانی جهانی نام در کنار شیرین عبادی(تنها ایرانی برنده جایزه نوبل که موجب اشتهار بین المللی می شود) معرفی کرده است.
۳.دکتر حسین باهر ( استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی، متولد ۱۳۲۳)، در کتاب «از قم تا رم و بالعکس» امین را یکی از چهل نفر چهره های جهانی قرن اخیر، در کنار شخصیت های مهمی چون گاندی رهبر سیاسی و معنوی هندی ها، نلسون ماندلا، رهبر آفریقای جنوبی. مهاتیر محمد رهبر مالزی و آیت الله بروجردی که توانست رسمیت مذهب شیعه را از شیخ الازهر بگیرد، قرار داده است.
۴. استاد عبدالرفیع حقیقت در کتاب «وقایع فرهنگی ایران از قرن اول هجری تا امروز» تاریخ تولد امین در ۱۳۲۷ را به عنوان یک واقعه فرهنگی در صدساله اخیر در ایران در کتاب مزبور ثبت کرده است.
۵. استاد احمد نیکو همت در کتاب شاعران در سنگر مطبوعات، از انتشارات موسوی زاده، چاپ اول ۱۳۸۲ ، زندگی نامه امین را در ردیف بزرگانی همچون دهخدا، ملک الشعرای بهار، کاظم زاده ایرانشهر، سعید نفیسی، اقبال لاهوری، خلیل الله خلیلی، بدیع الزمان فروزانفر، دکتر نصرت الله کاسمی، حبیب یغمایی، دکتر پرویز ناتل خانلری آورده است.‌
۶. استاد عزت الله فولادوند نیز در کتاب « نقش فرهنگ جهان گرای ایران در زلال آیینه تاریخ»، ( تبریز، انتشارات یانار،۱۳۹۵)، امین را در کنار علامه دهخدا، ملک الشعرای بهار، دکتر محمد معین و دکتر پرویز ناتل خانلری، به عنوان یکی از فرهنگسازان ایران پس از مشروطیت نام برده است.
۷. وب سایت رسمی دانشگاه تهران در سایت « دانش آموختگان شاخص» این دانشگاه، امین را پس از محمدعلی اسلامی ندوشن و حسین الهی قمشه ای و پیش از عزت الله انتظامی و محمد ابراهیم باستانی پاریزی به عنوان یکی از شاخص ترین فارغ التحصیلان دانشگاه تهران معرفی کرده است.
۸. رادیو فرهنگ در بهار ۱۳۸۶ در برنامه «دانشوران» گفتگوی مفصل خود را با امین، در کنار برجسته ترین بزرگانی همچون استاد عبدالله انوار، دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، دکتر غلامحسین دینانی، دکتر سید جعفر شهیدی، دکتر علی‌محمد کاردان و دکتر محمدحسن گنجی، در شمار چهره های درخشان دانش، فرهنگ و فرزانگی و مفاخر علمی و ادبی ایران پخش کرد.
۹. پیام فضلی نژاد در سلسله گفتگوهایی با متفکران، اندیشمندان و دگراندیشان ایران معاصر از جمله دکتر سیدحسین نصر، دکتر احمد مهدوی دامغانی، دکتر هرمیداس باوند و … با امین مصاحبه کرد که این سلسله گفتگو ها تحت عنوان «شوکران» از شبکه ۴ تلویزیون ایران پخش و‌ با استقبال اهالی فرهنگ و اندیشه مواجه شد.
۱۰. محمد تیتکانلو در مجموعه «مفاخر ملی فرهنگی هنری ایران» عکس امین به شیوه داگرئوتیپ(با جیوه بر روی صفحه نقره) را در کنار داریوش شایگان، عزت الله انتظامی، سیمین بهبهانی، جمشید مشایخی و ۱۴ نفر دیگر جاودانه کرده است.
۱۱؛ مهندس حبیب الله انیسی در رادیو گفتگو در برنامه «حیاط خلوت»، در کنار دیگر مشاهیر با امین مصاحبه کرد که در دو ساعت پخش شد.
۱۲. گفتگوهای و مصاحبه های مدیران و سردبیران نشریه های ادواری و مطبوعات با امین بسیار است، از جمله مصاحبه محمد قوچانی در مهرنامه، مهندس لطف الله میثمی در چشم انداز ایران، مریم باقی در آگاهی نو، آزاده میرشکاک در نسیم بیداری، محمود اسدی در چهره های ماندگار، دکتر امیر رضا هادی در ایرانگرد، علی نظری در پایتخت، مهدی بهمنی در آینه زندگی، مهدی مقصودی در ستاره شرق، محمدکاظم سالمی در هنرپو‌، تدینی در ملک بیداری، علی اکبر طیب در سربداران و ده ها مجله معتبر دیگر و تعداد بی شماری از روزنامه ها از روزنامه شرق، ایران، اعتماد، آفتاب یزد ستاره صبح، امرداد و قانون بگیرید تا مطبوعات شهرستانی مانند گیلان ما، پادنگ، استهبان و هشترود.
۱۳.صدها نویسنده، پژوهشگر و دانشجو در آغاز کتاب ها، پایان نامه ها و مقاله های خود یا آثار خود را به امین تقدیم کرده اند یا در مقدمه آنها از کمک های علمی و راهنمایی های عملی او سپاسگزاری کرده اند و هزاران تن از پژوهشگران در شرق و غرب به آثار او ارجاع داده اند.
الف. نمونه ای از کتاب هابی که به امین تقدیم شده است، دو کتاب از بیست و چند کتاب تالیف دکتر محمدتقی سبکدل ( ۱۳۵۵ -. ) از استادان ادبیات استان آذربایجان شرقی مقیم تبریز است. دکتر سبکدل، کتاب « کلیات اشعار شهریار » را با این عبارات در سومین صفحه کتاب، به امین تقدیم کرده است : « پیشکش به استاد بزرگوارم، دانشمند وارسته و عالم معزز، استاد پروفسور سیدحسن امین، ‌‌محمدتقی سبکدل». دکتر سبکدل همچنین، در سومین صفحه کتاب دیگری از تالیفات خود با عنوان « مکتب شهریار» که در ۷۴۳ صفحه در شمار انتشارات بهاردخت در ۱۳۹۲ چاپ‌ شده است، این تالیف را به چهارتن که جوان ترین آنان، امین است، به این عبارت تقدیم کرده است : « تقدیم به روح بزرگ و جاودانی زنده یادان و اوستاد استادان دکتر منوچهر مرتضوی، دکتر محمدامین ریاحی، دکتر ایرج افشار و پیشکش به جهانی بنشسته در گوشه ای استاد بروفسور سیدحسن امین»
ب. نمونه آخرین پایان نامه ای که به امین تقدیم شده است، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خانم مریم رئیسی وکیل پایه یک دادگستری استان اصفهان است.
ج. از اولین کتابهایی که از امین بابت همکاری علمی و گره گشایی ادبی تشکر شده است، یادداشت های دکتر قاسم غنی به کوشش پسرش دکتر سیروس غنی چاپ لندن است .
د. از آخرین کتاب هایی که از امین به دلیل کمک علمی و فکری‌ تشکر شده است، دیوان اشعار ضیا الحق حکیمی معروف به ضیایی سبزواری نوه حکیم حاج ملاهادی سبزواری چاپ انتشارات متن در متن به مدیریت خانم مهندس مهرعلیزاده و حسن اهتمام پارمیس حکیمی نوه هنرمند شاعر است.
۱۴. در خبرگزاری ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز مصاحبه های امین بی شمار بوده است. عباس کریمی در ایکنا، آریا دوست در ایلنا، اسفندیار عبداللهی در دیدار نیوز،سهیلا محمدی نیا در ایرانگرد، برومند شکری در نمانامه، دارستانی در فرتاک نیوز، محسن عباسی فرد در چکاوک، فتح اللهی در دیپلماسی ایرانی، بهنام دارابی در موسسه مدارا و گفتگو، جواد دباغی مقدم در سبزوار نیوز، بهنام سعادتی در جامعه ایده آل، مهندس بهراد در جبهه ملی سامان ششم، عماد گلی در سفیر عمید و .. مکرر با امین مصاحبه هابی داشته اند. آخرین چنین مصاحبه ای را مهندس مهدی زمانی در برنامه «فرهیختگان» با امین در کنار دکتر ژاله آموزگار، دکتر جلال الدین کزازی، استاد غلامحسین امیرخانی و … انجام داد که در شامگاه هشتم امرداد ۱۴۰۱ به طور زنده و بدون سانسور و ادیت، از سایت انجمن سیاوش پخش شد.
۱۵. دکتر محمود اسعدی در مجله « چهره های ماندگار» ، علیرضا نوری زاده در ایران فردا، کسری ناجی در بی بی سی، فرهودی در صدای آمریکا، ایرج جمشیدی در « سرخط خبر» در ایران فردا، مهندس بهرام در خانه هنرمندان، یاسر معظمی گودرزی در شبکه جام جم و ده ها خبرنگار و گزارشگر دیگر با امین به عنوان حقوقدان فیلسوف، تاریخ‌دان و ادیب و یکی از برترین متفکران و اندیشمندان ایران معاصر مصاحبه کرده اند. ایرج جمشیدی همچنین در سلسله گفتگو های هفتگی « صد سال پیش» راجع به تاریخ، رجال و رخدادهای سیاسی و فرهنگی سالهای پس از مشروطیت در ایران، بیش از پنجاه مصاحبه با امین انجام داده است که از سال ۱۴۰۰ تا کنون همه هفته از تلویزیون ماهواره ای ایران فردا پخش شده و مورد استقبال بینندگان فارسی زبان در سطح جهان قرار گرفته است.
۱۶. امین و آثارش سوژه انواع هنر قرار گرفته اند.
الف. بیش از ۱۵۰۰ شاعر از جمله مشفق کاشانی، حسین آهی، ادیب برومند، حمید سبزواری، دکتر قدمعلی سرامی و دکتر عباس کی منش برای او شعر ساخته اند.
ب. خوشنویسان مختلف از جمله استاد غلامحسین امیرخانی، استاد یدالله کابلی خوانساری، رسول محمودی، حسین خسروی، یعقوب انوش، یونس خانلرزاده، کامل قلی پور، محسن گل محمدزاده، فرهاد جلیلیان و محمود خوشنویس نزدیک هزار قطعه از اشعار و کلمات قصار او را خوشنویسی کرده اند.
ج. اشعار و کلمات قصار امین سوژه نقاشی خط نیز بوده است. یک نمونه برجسته از آن شعر وطن و پرچم شاهنامه امین است که عباس رحیمی آن را به سبک ابداعی خود « نگارینه خط» نگارش/ ترسیم کرده است که تصویر آن در مجموعه آثار او چاپ شده و اصل آن با حضور و سخنرانی امین در موسسه فرهنگی اکو رونمایی شد. نمونه دیگر، نقاشی خط شعر امین به قلم محمد جعفر سروی است.
د. فیلم مستند زندگی امین را چندین مستندساز از جمله حمیدرضا محسنی، محمود رضاخانی و امید منوچهریان ساخته اند.
ه. شعر امین را خوانندگان مشهور از جمله محسن نامجو خوانده و آهنگسازانی همچون بهمن فردوسی روی آن آهنگ گذاشته اند.
و. مجسمه امین را مجسمه سازان نامداری همچون زنده یاد ناصر هوشمند وزیری خالق غار موزه وزیری ساخته اند که در کنار سردیس پروفسور محمود حسابی و پروفسور محسن هشترودی در غار موزه وزیری در لواسان در معرض دید بازدیدکنندگان است. همچنین هادی عارفی منش سردیس امین را به مناسبت برگزاری «همایش پروفسور سیدحسن امین: فرصتی برای بزرگداشت اندیشه های سترگ» ساخت که در ۷ آذر ۱۳۸۸ در آن همایش رونمایی شد.
ز. پرتره امین را بیش از پنجاه تن از نگارگران معاصر به انواع و اقسام به تصویر کشیده اند. از همه مهم تر پرتره امین اثر ماهرخ وحیدنیا است که به سبک پرداز، درکنار مفاخر بزرگ تاریخی ایران – همچون کورش، فردوسی، نظامی و امیرکبیر- کشیده اند. الکساندر شرباکف روسی، مقیم مسکو، پرتره امین را در مجموعه « اندیشمندان و منتقدان معاصر جهان کشیده است. تازه ترین این پرتره ها، اثر دکتر مهین حقدوست ( مدیر نگارخانه حقدوست ) است که پرتره امین را در کنار مشاهیر دیگر ایران کشیده و در کتاب خود به چاپ رسانده است. هانی نجم و دانیال محمدی نیز به سبک نقاشی پشت شیشه، محمدعلی طاهری به صورت آینه کاری، پرتره امین را ساخته اند.احمد منهوبی ( شباهنگ) نیز پرتره امین را در کنار شاهنامه امین کشیده و تصویر آن را در کتاب خود به چاپ رسانده است. عطا الله خانبلوکی مدیرکل وزارت ارشاد و شادروان دکتر میرفخرایی قاضی دیوان عالی کشور، عطا الله عطایی و دیگران نیز پرتره امین را کشیده اند که تصویر تعدادی از آنها در مجله حافظ چاپ شده است.
ح. علیرضا جوزی استاد در منبت و معرق کاری نیز تصویر امین را بر چوب کشیده است.
۱۶. امین در نزدیک به یکصد همایش بین المللی و ملی در پنج قاره جهان شرکت و سخنرانی کرده است که آخرین آنها همایش بین المللی ابوالفضل بیهقی در دانشگاه حکیم سبزواری در اول آبان ۱۴۰۱ بود. وی همچنین در صدها افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه های نقاشی، خوشنویسی و تئاتر به عنوان مهمان ویژه و سخنران کلیدی دعوت داشته است که آخرین آنها سخنرانی در رونمایی ترجیع بند هاتف اصفهانی به خط استاد غلامحسین امیرخانی در در فرهنگستان هنر و بزرگ‌داشت جهان پهلوان غلامرضا تختی و بریدن کیک تولد او در فرهنگسرای گلستان هر دو در تابستان ۱۴۰۱ بود.
۱۷. برای بررسی آثار و اندیشه‌ها و رونمایی از کتاب های امین، در طول سی ساله اخیر ده ها همایش، مجلس بزرگداشت و جشن تولد گرفته شده است، از آن جمله:
الف.« همایش پروفسور سیدحسن امین: فرصتی برای اندیشه های سترگ» در یازده محور همچون امین و دانش حقوق، امین و ادب فارسی، امین و تاریخ ایران و جهان، اندیشه و جایگاه سیاسی امین و ….
ب. بزرگداشت شصت و یکمین زادروز امین در هفتم آذر ۱۳۸۸ در تالار اجتماعات مسجد بقیت الله در شهر سبزوار به دبیری علمی سید رضا قریشی زاده سردبیر نشریه سربداران،
ج. بزرگداشت او به عنوان حقوقدان در کانون وکلای دادگستری استان زنجان به اهتمام دکتر علی پزشکی رئیس کانون وکلای زنجان، د. بزرگداشت به عنوان فیلسوف و نویسنده و شاعر در نمایشگاه کتاب و مطبوعات به اهتمام فرتاک نیوز با سخنرانی استاد محمد علی امینیان رئیس انجمن سخنوران،
د. بزرگداشت در انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی به عنوان رونمایی از شاهنامه امین به اهتمام و سخنرانی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران،
ه. بزرگداشت به عنوان شاعر و فیلسوف در انجمن شاعران ایران به اهتمام کیومرث مهدوی متخلص به خدیو در آبان ۱۳۸۶،
و. بزرگداشت در اداره کل ارشاد استان البرز به اهتمام سید محمد تهرانی پور متخلص به سفیر نیشابوری رئیس انجمن سفیران سخن و محمد شعبانی مدیر مجله روزهای طلایی،
ز. بزرگداشت به مناسبت روز قلم در خانه اندیشمندان علوم انسانی به اهتمام سرهنگ هوشنگ وزیری فراهانی،
ح. بزرگداشت به مناسبت روز حافظ در فرهنگسرای شفق به همت انجمن ادبی بهار خاقانی
ط. بزرگداشت به مناسبت چاپ و نشر تمبر اختصاصی با چهره امین در موزه امام علی به اهتمام بنیاد بین المللی دکلمه به ریاست دکتر وحید عمادی،
ی. بزرگداشت در دانشگاه علمی کاربردی کار در خیابان طالقانی به مناسبت جشن روز تولد و رونمایی از مجسمه ساخت استاد ناصر وزیری، ک. بزرگداشت در خانه هنرمندان به عنوان مصحح دیوان حاج ملاهادی سبزواری و ده ها مجلس مشابه
*تحصیلات و کارآموزی ها*
امین در هفده سالگی در مهر ۱۳۴۵ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. همزمان با تحصیلات دانشگاهی، فلسفه شرق را نزد بزرگانی همچون حسن زاده آملی، سید رضی شیرازی، محمد کاظم عصار، رفیعی قزوینی، حکیم شیرازی، یحیی طالقانی، مهدی حائری یزدی، جواد مصلح، سید محمدکاظم میریحیی و پدرش سید علینقی امین خواند.
استادان بزرگ امین در علم حقوق در ایران، دکتر سیدحسن امامی ( امام جمعه محمدرضا شاه)، دکتر احمد متین دفتری (نخست وزیر رضاشاه)، استاد آقا میرزا محمود شهابی خراسانی، استاد آقا محمد سنگلجی و استاد سید محمد مشکات و در انگلستان پروفسور جان گرانت John P. Grant ( رئیس دانشکده حقوق دانشگاه گلاسگو در اسکاتلند و استاد حقوق بین الملل در دانشگاه سی راکوز آمریکا) در گلاسگو و پروفسور نوئل کلسون Noel Coulson ( رئیس دپارتمان حقوق مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی SOAS) در دانشگاه لندن بودند.
مدارک و سوابق دانشگاهی پروفسور امین در علم حقوق، عبارتند از:
۱.کارشناسی حقوق قضایی, دانشگاه تهران، ۱۳۴۹
۲. کارشناسی ارشد حقوق خصوصی, دانشگاه تهران ۱۳۵۳
۳. گواهینامه اتمام کارآموزی قضایی از وزارت دادگستری
۴. دکتری تخصصی Ph.D درحقوق بین الملل از دانشگاه گلاسگو در بریتانیا
۵. گواهینامه نیل به مرتبه استادی تمام ( پروفسور) دانشگاه گلاسگو کلدونین، دانشگاه مطالعات خارجی پکن. دانشگاه گواهاتی هند
امین در ایران با قبولی در کنکور قضاوت، دوره کارآموزی قضایی را در وزارت دادگستری تحت تعلیمات استادانی چون مسعود هدایت، دکتر مصطفی رحیمی، دکتر امیرحسین شیخ نیا و اشباه و امثال آنان گذرانید و پس از تحلیف به عنوان جوانترین قاضی دادگستری در تلویزیون سال ۱۳۵۱ نشان داده شد و به قضاوت پرداخت و بعد از استعفا از دادگستری از کانون وکلای دادگستری در ۱۳۵۴ تقاضای پروانه وکالت کرد و س پایه یک دادگستری گرفت.
امین در انگلستان نیز با دادن امتحانات سخت و کارآموزی نزد سولیسیترها و بریسترها، عضو دانشکده وکلای دادگاه های عالی Faculty of Advocates شد که بزرگانی همچون دیوید نیون فیلسوف عضو آن بوده اند. امین همزمان، عضو کالج عدالت College of Justice شد که ریاست افتخاری آن با پرنس چارلز ولیعهد انگلیس است و به او حق حضور در مجلس لردان در مرحله شکایت به دیوان تمیز می دهد.
امین پس از پانزده سال تدریس تمام وقت و گذراندن همه مراتب دانشگاهی در اول اپریل ۱۹۹۲ (مطابق اردیبهشت ۱۳۷۱)  به سمت استاد تمام صاحب کرسی *( پروفسور)* در دانشگاه گلاسگو کلدونین ارتقاء یافت ، دانشگاهی که یکی از استادانش *( گوردن براون)* نخست وزیر انگلستان و یکی از فارغ التحصیلانش *(حسن روحانی)* رئیس‌جمهور ایران شده اند.
امین همچنین در سنت تعلیم و تربیت علوم قدیمه نیز به دریافت اجازه افتاد و تدریس در مذاهب اربعه و اجازه حدیث در مذهب شیعه توفیق یافته است.
*تالیفات و تصنیفات*
امین هفتاد عنوان کتاب به فارسی و انگلیسی و بیش از سیصد مقاله پژوهشی در داخل و خارج، تالیف و تصنیف کرده است‌‌.
دکتر محمدباقر چوبک و دکتر محمدتقی متقی در مقاله « کارنامه علمی و فرهنگی امین» در ویژه نامه نشریه سربداران در بهار ۱۳۸۸ آثار مکتوب امین را چنین بخش بندی کرده اند:
۱. تالیف و تصنیف
اولین اثر او مجموعه اشعارش با عنوان « ترانه فرشتگان» بود که در مهر ۱۳۴۳ در شانزده سالگی منتشر کرد.آخرین کتاب او در فلسفه شرق «وحدت وجود»، در فلسفه غرب «تاملات نابهنگام نیچه»، در حقوق «تاریخ حقوق ایران»، در ادبیات «دیوان قصاید امین» است.
مفصل ترین اثر او شاهنامه امین یا دانشنامه ایران در هفت مجلد، نظیره و متمم شاهنامه فردوسی به نظم و یک دایره المعارف ایران شناسی به نثر است. او همچنین در اکثر دایره المعارف ها و مجلات حقوقی و فلسفی، تاریخی و ادبی معتبر فارسی مقاله دارد، از جمله:
۱. مجله یغما به مدیریت حبیب یغمایی.
۳. مجله سخن به مدیریت دکتر پرویز ناتل خانلری.
۳. مجله راهنمای کتاب، به مدیریت ایرج افشار.
۴. مجله گوهر به مدیریت دکتر نصرت الله کاسمی.
۵. مجله وحید به مدیریت دکتر سیف الله وحیدنیا.
۶. مجله ارمغان به مدیریت وحیدزاده دستگردی( نسیم).
۷. مجله هوخت به مدیریت انجمن زرتشتیان ایران.
۸. مجله ره آورد به مدیریت حسن شهباز.
۹. مجله ایرانشناسی به مدیریت دکتر جلال متینی.
۱۰. مجله میراث ایران به مدیریت دکتر شاهرخ احکامی.
۱۱. مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی به مدیریت مهدی بشارت.
۱۲.مجله رودکی به مدیریت محمد عزیزی.
۱۳. مجله کیهان اندیشه به مدیریت محمدجواد صاحبی.
۱۴ مجله نگین به مدیریت دکتر محمود عنایت
۱۵. فصلنامه آگاهی نو، به مدیریت محمد قوچانی و ده ها مجله دیگر مثل بررسی کتاب جامه دران گلگشت کتیبه، سربداران و…. .
امین، رکورددار نوشتن مقدمه و تقریظ بر کتاب های دیگر دانشمندان، نویسندگان، شاعران و هنرمندان در سطح جهان است و بر بیش از ۲۶۰ کتاب مقدمه و تقریظ نوشته است. *دایره‌المعارف نگاری*
امین، پایه گذار و سرپرست علمی دایره‌المعارف ایرانشناسی و مدیر گروه، ویراستار، مقدمه نویس و همکار ده ها دانشنامه است ، از آن جمله:
● پژوهنده، نویسنده و سراینده «شاهنامه امین : دانشنامه ایرانشناسی» در هفت مجلد که بخش منظوم آن نظیره و تکمله شاهنامه فردوسی است و بخش منثور آن یک دایره المعارف ایرانشناسی کامل, کاری در ردیف تاریخ تمدن ویل دورانت در خصوص حوزه تمدنی ایران بزرگ از آغاز تا پایان قرن چهاردهم هجری خورشیدی.
● مدیر گروه حقوق و فقه دانشنامه ایران زمین که از طریق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری دکتر ناصر تکمیل همایون، دکتر علی بلوکباشی، دکتر علی صادق زاده وایقان و … نخست به صورت مطبوع و اکنون به صورت دیجیتالی تدوین و منتشر شده است.
● ویراستار و همکار «دایره المعارف تشیع» (مجلد نهم و دهم) ، با همکاری احمد صدر حاج سیدجوادی، بهاءالدین خرمشاهی و کامران فانی، و نویسنده مقالات مهم آن از جمله «سبزواری، حکیم حاج ملاهادی» و …
● همکار مولف با دانشنامه ایرانی ایرانیکا زیر نظر احسان یار شاطر
ویراستار و مقدمه نویس «دانشنامه تاریخ جهان» ترجمه دکتر محمود زنجانی، در سه مجلد به قطع رحلی، از انتشارات دایره‌المعارف ایرانشناسی.
● نو».
● همکار مولف « دانشنامه جهان اسلام» زیر نظر غلامعلی حداد عادل از جمله مقاله « پادری (تبلیغ مسیحیت در قلمرو اسلام)» و «پامنار» و «تاجنامه».
● پژوهنده و نویسنده « دایره المعارف خواب و رویا» از انتشارات دایره‌المعارف ایرانشناسی.
● پژوهنده و نویسنده « دانشنامه شعر» از انتشارات دایره‌المعارف ایرانشناسی.
● ویراستار و مقدمه نویس «دایره‌المعارف فرش دستبافت» تالیف دکتر حسین تجدد، در دو مجلد به قطع رحلی، از انتشارات دایره‌المعارف ایرانشناسی.
● ویراستار و مقدمه نویس «دایره‌المعارف موجز علوم: مختصری از همه چیز» ترجمه دکتر محمود زنجانی، از انتشارات دایره‌المعارف ایرانشناسی.
● مترجم بخش های حقوق و فقه « دایره المعارف نوین جهان اسلام آکسفورد» از انتشارات دانشگاه آکسفورد به انگلیسی و ترجمه آن تحت عنوان «حقوق در جهان اسلام» از انتشارات چاپخش به فارسی.
چاپ و معرفی کتاب انگلیسی امین با عنوان آلودگی دریاها در حقوق بین الملل و حقوق خاورمیانه، به صورت آنلاین در انتشارات دانشگاه کمبریج در انگلستان و …
*عضویت در مجامع علمی و حرفه ای*
۱. ده سال نماینده ایران در موسسه بین المللی یکنواخت‌سازی حقوق خصوصی، International Institute for the Unification of Private Law ( Unidroit) که این سمت را پس از او دکتر گودرز افتخار جهرمی و دکتر بیژن ایزدی نمایندگی کردند.
۲. عضو هیات مدیره و نماینده اسکاتلند در حرکت توسعه جهانی World Development Movement که بعد به World Justice Now برای مطالبه گری عدالت در سطح جهان و برای نوع بشر تغییر نام داد. امین در این سمت، همایشی بین المللی برای افزودن به کمک های بلاعوض کشورهای ثروتمند به کشورهای توسعه نیافته با سخنرانی جان اسمیت رهبر حزب کارگر در دانشگاه گلاسگو کلدونین برگزار کرد که بازتاب جهانی یافت.
۳. عضو هیات مدیره شعبه اسکاتلند موسسه پادشاهی روابط بین الملل ( چتم هاوس) Royal Institute of International Affairs، موسسه ای که همه روسای جمهوری کشورهای معتبر جهان در آن سخنرانی کرده اند.
۴. عضو هیئت امنای انجمن حمایت از زندانیان خارج از کشور Prisoners Abroad،
۵. عضو شورای علمی و هیئت تحریریه ده ها مجله در پنج قاره جهان.
۶.سرپرست علمی دایره‌المعارف ایرانشناسی.
۷. مدیر مجله حافظ.
۸. رییس انجمن ادبی ایران.
۹. وکیل پایه یک دادگستری در ایران و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز.
۱۰. وکیل دادگستری در بریتانیا و عضو دانشکده وکلای دادگاه های عالی اسکاتلند Faculty of از شورای سیاستگذاری همایش ملی سه بانوی پارسی سرا.
۱۳.رئیس شورای عالی انجمن های ادبی کشور.
۱۴. دبیرکل علمی پژوهشی بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش.
۱۵.عضو هیئت رهبری و اجرایی جبهه ملی سامان پنجم، رئیس هیئت اجرایی جبهه ملی سامان ششم.
۱۶. دانشمند جهانی و استاد ارشد مدعو دانشگاه مطالعات خارجی پکن در جمهوری خلق چین.
۱۷. عضو شورای علمی/هیئت رئیسه ده ها همایش علمی، دانشگاهی و حرفه ای در پنج قاره جهان.
۱۸. مهمان افتخار ghest of honour در همایش دانشگاه گواهاتی هند
۱۹. شخصیت مرجع source person در دانشگاه گواهاتی هند
۲۰. سابقه استاد راهنما، استاد مشاور و داور در بیش از صد و پنجاه پایان نامه دکتری و ارشد در دانشگاه های غرب و شرق جهان
۲۱. سابقه سردبیری مجله های کلک، ایرانمهر، پروین و حافظ و عضویت در شورای علمی ده ها مجله علمی، پژوهشی، ترویجی و ادبی از جمله: فصلنامه حقوق نفت و گاز آکسفورد در انگلستان، فصلنامه حقوق بین‌الملل و تطبیقی در هند و دوماهنامه اطلاعات سیاسی و اقتصادی در ایران

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا