احتمال آزاد سازی واردات خودرو و بودجه ۱۴۰۰

به گزارش ریال نیوز به نقل از اقتصاد نیوز، این روزها صحبت درباره واردات خودرو و آزادسازی آن زیاد صورت می گیرد اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. هر سال زمانی که لایحه بودجه سال بعد تقدیم مجلس می شود امکان کسب اطلاعاتی از طریق آن در خصوص واردات خودرو وجود دارد. در این لایحه مبلغی به عنوان میزان درآمد پیش‌بینی شده حاصل از دریافت عوارض گمرکی خودرو لحاظ می شود. در ادامه قصد داریم این مبالغ را نسبت به سال های قبل نیز مقایسه کنیم.

درآمد پیش بینی شده از واردات خودرو

با توجه به متن منتشر شده از بودجه ۱۴۰۰ رقم ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به عنوان درآمد از موضوع اخذ عوارض شماره گذاری بر خودروهای وارداتی که اولین بار شماره گذاری می شوند متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آنها لحاظ شده است. اما این آمار و ارقام چه معنی هایی دارد و شرایط در سال های قبل به چه صورت بوده است؟

میزان درآمد حاصل از دریافت عوارض گمرکی خودرو در سال ۹۷ رقم ۲۵۰ میلیارد تومان بود که با ۶۰ درصد افت به ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسید. در لایحه بودجه ۹۹ هم این رقم نیز دوباره با ۷۰ درصد کاهش به ۳۰ میلیارد تومان رسید.

البته این نکته را باید گفت که بخش دیگری به نام حقوق ورودی خودرو در این لایحه بودجه آورده شده است. این مبلغ ۲۰,۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال پیش بینی شده است.

احتمال آزادسازی واردات خودرو وجود دارد؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گوی اختصاصی با گسترش نیوز اظهار کرد: مفهوم این آمار و ارقام این است که عملا دولت در بحث عوارض و شماره گذاری خودرو درآمدی را در نظر نگرفته است. اما در بخش حقوق ورودی خودرو درآمد پیش بینی شده است. البته ناگفته نماند این موضوع منافاتی با از سری گیری واردات خودرو در سال آینده ندارد.

وی افزود: ممکن است شیوه دولت برای تنظیم بودجه ۱۴۰۰ بدین صورت باشد که به بحث واردات خودرو اشاره به صورت کامل نکند که به دردسر نیفتد. به علاوه وقتی درآمدی در بودجه پیش بینی می شود باید هزینه ها را نیز در نظر گرفت. اگر بعد از تصویب بودجه آزادسازی واردات از سر گرفته شود یقینا به عنوان درآمد مازاد برای دولت محاسبه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا