دستور ویژه اژه ای برای رفع مشکلات نابینایان

ریال نیوز : رئیس قوه قضاییه برای رفع موانع حقوقی مشارکت اجتماعی نابینایان، دستورات ویژه‌ای صادر کرد.

به گزارش ریال نیوز به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، جمعی از نابینایان کشور صبح امروز به مناسبت «روز جهانی عصای سفید» به منظور بررسی موانع حقوقی در مسیر مشارکت اجتماعی نابینایان با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای دیدار کردند.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار با بیان اینکه معلولیت مانع از رسیدن انسان به مقصد نمی‌شود، به افتخارآفرینی معلولان کشورمان در طول تاریخ و در ادوار مختلف اشاره کرد که با توکل به خدا، اتکاء به نفس و بهره‌مندی از سایر نعماتی که داشته‌اند منشأ کارهای بزرگ شده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای یکی از افتخارآفرینی‌ها را درخشش و مدال آوری جانبازان و معلولان کشورمان در مسابقات جهانی پارالمپیک در هفته‌های اخیر عنوان کرد.

ضرورت توجه همه دستگاه‌های اجرایی به قانون جامع حمایت از معلولان

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۸۳ که در سال ۹۷ به قانون حمایت از حقوق معلولان ارتقاء یافت و از سال ۹۸ در کشورمان اجرایی شده، خواستار توجه همه دستگاه‌های اجرایی به این قانون شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در این قانون ستادی با حضور ۱۳ عضو به ریاست وزیر کشور و دبیری رئیس سازمان بهزیستی پیش بینی شده و کمیته‌ای نیز با عضویت ۲۶ نفر به ریاست معاون اول رئیس جمهور تعیین شده تا بر روند اجرای قانون نظارت داشته باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ماده به ماده و تبصره به تبصره میزان اجرای قانون جامع حمایت از معلولان را مورد بررسی قرار دهد

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وظیفه سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بر حسن اجرای قوانین در کشور، از رئیس این سازمان خواست که فصل به فصل و ماده به ماده و تبصره به تبصره قانون مذکور را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود چه میزان از این قانون و چگونه اجرا شده است.

نماینده تام‌الاختیار قوه قضاییه در کمیته نظارت بر اجرای قانون جامع حمایت از معلولان گزارش دهد تاکنون کمیته چند جلسه و چه دستاوردهایی در پیگیری حقوق معلولان داشته است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین از نماینده تام الاختیار قوه قضاییه در کمیته نظارت بر اجرای قانون جامع حمایت از معلولان خواست که بررسی و اعلام نماید که این کمیته تاکنون چند جلسه برگزار کرده و چه دستاوردهایی در پیگیری اجرای قانون و حمایت از حقوق معلولان داشته است.

وی از نماینده قوه قضاییه در کمیته همچنین خواست که اگر در آیین‌نامه اجرایی قانون خلائی وجود دارد که مانع از حسن اجرای قانون می‌شود و لازم است مسائل جدیدی در این آیین‌نامه پیش بینی می‌شود، آن‌ها را احصاء و اعلام نماید.

معاون حقوقی قوه قضاییه پیشنهادات شبکه ملی نابینایان برای تسهیل و رفع موانع حقوقی مشارکت اجتماعی آنها را بررسی کند تا پیشنهاداتی که مغایر قانون نبوده و قابلیت اجرایی دارند به سرعت عملیاتی شود

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وظایف قانونی و انسانی همه دستگاه‌ها برای پیگیری حقوق و مطالبات معلولان کشور، از معاون حقوقی خود خواست که پیشنهادات شبکه ملی نابینایان برای تسهیل و رفع موانع حقوقی مشارکت اجتماعی این قشر را بررسی کند تا هر کدام از این پیشنهادات مغایر قانون نبوده و قابلیت اجرایی دارد، به سرعت عملیاتی شود.

موافقت قاضی‌القضات با تشکیل دفتر و کارگروه‌های ۴ نفره در مراکز استان‌ها برای پیگیری و حل و فصل مشکلات حقوقی و قضایی نابینایان قبل از ورود به دادگاه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با پیشنهاد برخی نابینایان برای ایجاد دفتری برای پیگیری مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها موافقت کرد که بر اساس آن مقرر شد کارگروه‌های ۴ نفره‌ای در مراکز استان‌ها برای حل و فصل مسائل مربوط به نابینایان در مراجع قضایی قبل از ورود به دادگاه تشکیل شود.

مشکلات نابینایان و معلولان در وکالت پرونده‌های حقوقی با مساعدت مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه حل می‌شود

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به مشکلات نابینایان و معلولان در پیگیری پرونده‌های حقوقی و انتقادهایی که از تعیین وکلای کم تجربه توسط کانون وکلا مطرح شد، اعلام کرد که این مشکل با مساعدت مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه حل می‌شود.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کل کشور با ارائه گزارشی اعلام کرد در حال حاضر ۲۰۸ هزار نابینا تحت پوشش این سازمان قرار دارند که ۱۲ درصد از جامعه معلولان را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ نابینا مرد و ۷۰ هزار نفر نیز زن هستند که ۸۶ هزار نفر از آن‌ها دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید هستند، افزود: در حال حاضر ۳۰۰۰ نفر از نابینایان در رشته‌های مختلف دانشگاهی تحصیل می‌کنند و ۲۳ هزار نفر از آن‌ها نیز دانش آموزند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۸۳ که از سال ۹۷ در غالب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اجرایی شده از پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی افراد دارای معلولیت خبر داد، اما در عین حال از عدم توجه به حقوق اجتماعی نابینایان گلایه کرد.

قبادی دانا استانداردسازی معابر و مناسب‌سازی محیطی دستگاه‌ها و اماکن عمومی را از مهمترین مسائل برای ارائه خدمات به نابینایان عنوان کرد و متذکر شد که بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فقط سازمان بهزیستی مرجع خدمات دهی به معلولان نیست و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت که از سال ۷۵ در غالب طرحی سراسری کودکان ۳ تا ۶ سال مورد غرلبالگری قرار می‌گیرند که تاکنون ۴۸ میلیون کودک مشمول این طرح بودند.

قبادی دانا شفافیت در عملکرد، قراردادها و املاک را از مهمترین رویکردهای سازمان بهزیستی عنوان کرد و گفت که در حال حاضر ۲۲ هزار قرارداد در سراسر کشور با بهزیستی بسته شده که تمام آن‌ها بصورت الکترونیک قابل ردیابی است.

ی با اشاره به تقویت نظارت در سازمان بهزیستی درباره تعارض منافع نیز به تعیین تکلیف ۴۰۹ مدیر بهزیستی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت که این افراد به فعالیت‌های غیردولتی خود در خارج از سازمان پایان داده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی در پایان سخنانش گفت که این سازمان در حال حاضر از طریق ۲ هزار و ۵۳۷ مرکز خدمات دهی و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ۲۵۰۰ محله به ارائه ۲۲ خدمت به افراد تحت پوشش می‌پردازد.

در این نشست همچنین دکتر جعفری مدیرکل شبکه ملی نابینایان کشور که از اسفندماه سال گذشته تشکیل شده و ۷ تن از نابینایان با تقدیر از برگزاری این نشست که به گفته آن‌ها در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده و این نخستین جلسه با رئیس دستگاه قضا در جمهوری اسلامی است، به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مطالباتشان پرداختند.

احیاء ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری برای فراهم شدن زمینه شکایت نابینایان از نهادها و دستگاه‌هایی که قوانین و حقوق معلولان را رعایت نمی‌کنند که در حال حاضر تنها به اعلام جرم محدود شده، رفع مانع برای تأسیس حساب بانکی و انجام امور ثبتی در دفاتر اسناد رسمی بدون همراهی معین از جمله مطالبات نابینایان در این جلسه بود.

نابینایان همچنین در سخنان خود خواستار معاضدت حقوقی و توجه به شرایط معلولان در محاکم قضایی و صدور مجوز استفاده از ابزار الکترونیکی در محاکم با توجه به محدودیت‌های جسمی این قشر، استفاده از نظرات کارشناسی اعضای شبکه ملی نابینایان در حل و فصل دعاوی حقوقی مربوط به این قشر و تعیین وکلایی توانمند و با تجربه در رسیدگی به پرونده‌های قضایی شدند و از رئیس قوه قضاییه خواستند این موضوعات را در غالب بخشنامه یا دستورالعملی به مراجع قضایی ابلاغ کنند.

رفع تصرف از اراضی وقفی مربوط به نابینایان در برخی نقاط کشور، ارائه خدمات ورزشی و رفاهی شهری به نابینایان، ارائه پلاک خودرویی معلولان به نابینایان، فراهم کردن امکان ثبت‌نام خودرو برای معلولان که در حال حاضر به دلیل نداشتن گواهینامه از این حق اجتماعی خود محروم شده‌اند و الزام دستگاه‌ها به استانداردسازی و مناسب سازی محیطی برای تردد معلولان و نابینایان از دیگر درخواست‌های مطرح شده در این نشست بود.

در این جلسه دو تن از نابینایان با ابراز گلایه از بیکاری ۶۰ درصدی نابینایان و مشکلات معیشتی آن‌ها خواستار توزیع عادلانه منابع و امکانات بویژه در دستگاه قضا و دفاتر خدمات قضایی برای استخدام و بکارگیری نابینایان شدند.

یکی از نابینایان شاغل در دستگاه قضا نیز در این نشست به طرح دیدگاه‌ها و مطالبات خود از قاضی‌القضات پرداخت و خواستار اضافه شدن عنوان معلولان در چارت سازمانی دفتر امور ایثارگران و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی کارمندان معلول و نابینا در قوه قضاییه شد و در انتها پیشنهاد کرد کارگروهی برای پیگیری مطالباتی که امروز نابینایان با رئیس عدلیه مطرح کردند تشکیل شود که رییس قوه قضائیه با این پیشنهاد موافقت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا