همه چیز درباره فخری زاده دانشمندی که ترور شد

به گزارش ریال نیوز، محسن فخری زاده مهابادی یکی از چهره‌های تاثیرگذار علم موشکی ایران و جوز پنج شخصیت برتر ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان بود که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده است.

نام فخری‌زاده تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی در یک بار سال‌های گذشته شکست خورده بود.

رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده بودند که نام این دانشمند از طریق لیست‌های سازمان ملل به دست موساد رسیده است. آمریکایی‌ها، وی را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثر داشته‌است.

مردی که آمریکایی ها همواره درباره او کنجکاو بودند

نخستین بار سال ۱۳۸۳ در یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای ایران نام او به عنوان فردی مطرح شد که در فعالیت‌های هسته ای دست داشته است.

شهریور سال ۹۱، روزنامه وال‌استریت‌جورنال به نقل از مقامات آمریکا ، اسرائیل و سازمان ملل گزارش داد که محسن فخری‌زاده پس از چند سال غیبت بطور فعال به عرصه فعالیت‌های هسته‌ای بازگشته است. به نوشته وال استریت جورنال، آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن زمان بر این باور بود که فخری زاده مرکز تحقیقاتی جدیدی در یکی از محله‌های شمالی تهران باز کرده و این مرکز به تحقیقاتی در باره تولید سلاح‌های هسته ای مشغول است.

این مرکز تحقیقاتی که شامل شش بخش بود، «سازمان تحقیقات و نو آوری امور دفاعی» نام داشت و در لویزان در نزدیکی مراکز نظامی تهران تاسیس شده بود.

وال استریت جورنال همچنین با شاره به ناکامی چند باره بازرسان آژانس برای گفتگو با فخری زاده از قول اولی هاینونن یکی از بازرسان سابق آژانس نوشت که در سال ۲۰۰۸ در سفری به تهران او چند بار خواستار دیدار با محسن فخری‌زاده شد ولی هربار با بی اعتنایی مقامات ایرانی روبرو شد. در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره تلاش دولت اسرائیل برای ترور محسن فخری‌زاده منتشر شده بود.

اوایل سال ۱۳۹۷، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند، اما عملیات او موفق نبوده است. ظاهرا آن دانشمند فخری زاده بوده است.

با وجود همه ادعاهای رسانه‌ای غربی درباره فخری‌زاده، هیچ‌گاه اطلاعات قابل تأیید و معتبری درباره فعالیت‌های وی منتشر نشده است. فخری‌زاده از جمله افرادی است که نام وی با ادعای دخالت وی در برنامه هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار داده شده و آژانس بر مصاحبه با وی اصرار داشته است.

این دانشمند برجسته کشور به همراه محافظ خود در ورودی شهر آبسرد مورد تهاجم انتحاری قرار گرفت. اصابت شلیک مستقیم گلوله باعث آسیب شدید وی شده و محافظ او نیز زخمی شده است. فخری زاده دقایقی پس از انتقال به بیمارستان به دلیل عمیق بودن جراحات به شهادت رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا