وزارت صمت درخط مقدم مبارزه با فساد

به گزارش ریال نیوز، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت با اشاره به اختلالات ایجاد شده در معیشت مردم تصریح کرد: اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم چندین متغیر اقتصادی داریم که مستقیما بر معیشت مردم تاثیر گذار است. اولین مورد تغییر نرخ ارز است که با افزایش ۴۷۸ درصدی آن تاثیر زیادی بر صنایعی مثل پرورش دام و طیور داشته است.

او بیان کرد: زمانی که شما حجم زیادی حباب پولی در کشور داشته باشید و به دنبال خرید کالا باشید بدون شک با مشکل مواجه خواهید شد. این اختلال در نهایت سرمایه گذاری بر محل‌هایی مثل مسکن، خودرو و مواردی از این قبیل را افزایش خواهد داد‌.

رزم حسینی تصریح کرد: در این مدت در تلاش بودیم تا اصلاحاتی انجام دهیم. پیش از این کسانی که ارز را به چرخه نیما عرضه نمی‌کردند مشمول پیگیری قضایی می‌شدند، اما واردات در مقابل صادرات آزاد شد تا به راحتی بتوانند تعهد ارزی کنند. شخصی که علاقه من به سرمایه‌گذاری یا واردات داشته باشد با مشکل مواجه نخواهد شد و با این روند مشکل ترخیص کالا‌های مانده در گمرک هم حل می‌شود.

او گفت: ستاد تنظیم بازار مصوبه شورای عالی سران داشت که به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده است. وزارت صمت با این ابزار اجازه کنترل بازار را داشت. در فرایند فعلی با تاخیر حداقل ۳ ماهه در تصمیم گیری، تایید و اجرا مواجه خواهیم بود.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب در بازار فاصله زیادی داریم، تصریح کرد: مجوز فروشی، امتیازات و انحصارات، امضا‌های طلایی، فساد، رانت خواری و هزاران دلیلی که باعث افزایش قیمت در فولاد، خودرو و بازار شدند، اما در خط مقدم برای مقابله با این فساد‌ها بلند شدیم. در فولاد ظلمی به مصرف کنندگان می‌شد و کالایی که در داخل تولید می‌شد با قیمت جهانی به فروش می‌رسید. ما شروع به کنترل قیمت کردیم و قیمت ۱۶ هزار تومانی میلگرد به زیر ۸ هزار تومان رسید.

پذیرفتنی نیست که ملت ایران خودرویی با ضریب اطمینان و قیمت مناسب نداشته باشند

وزیر صمت گفت: یکی از آسیب‌های این وزاتخانه انتقال وظایف به خارج از این سازمان بود، تجارت خارجی، فولاد، قیمت گذاری در کالا‌هایی مثل خودرو با وزارت صمت است، اما افراد زیادی در آن دخیل هستند. ما از چند روز آینده شروع به تخریب و مبارزه مفسدان خواهیم کرد. تمام فعالیت‌های صنعت خودرو در سازمان ایدرو متمرکز شد تا هم انحصار شکسته و هم زیان خودروساز‌ها رفع شود. پذیرفتنی نیست که ملت شریف ایران خودرویی با ضریب اطمینان و قیمت مناسب نداشته باشند. وزارت صمت نه تفکیک شده و نه ادغام، امروز این وزارتخانه نیاز به در هم تنیدگی و ادغام بیشتر دارد.

در ادامه مراسم داریوش اسماعیلی معاون معادن وزارت صمت تصریح کرد: قیمت تمام شده فولاد بر اساس کدال فولاد خوزستان ۳ هزار و ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. در این ۹ ماه ۱۵ میلیون تن فولاد به قیمت هر کیلو ۹ هزار تومان فروخته شده است.

او ادامه داد: این سود در این مدت به جیب افراد خاص رفته است. ما درخواست داریم در مرحله اول به صورت جدی با احتکار‌ها برخورد کنیم. با فروش خارج از بورس برخورد کنید تا تولید کننده‌ای اجازه فروش خارج از بورس را نداشته باشد.

در ادامه مراسم صالحی نیا رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع بر توسعه صنعت خودرو تایید کرد و گفت: امیدواریم جهشی را در صنعت خودرو داشته باشیم و میزان تولید خودرو در کشور جهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تا پایان سال تجربه کند.

همچنین عباس تابش با اشاره به گشت‌های مشترک انجام شده گفت: ۹۵ هزار پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شده است. آن طرف سامانه آماده نیست و بسیاری از پرونده‌ها بررسی نشده است.

در ادامه مهدی صادقی نیارکی با اشاره به فعالیت کارخانجات لوازم خانگی در ۳ شیفت کاری تصریح کرد: در سال ۱۳۸۹ واردات کشور ما ۶۵ میلیارد دلار و صادرات آن ۲۷ میلیارد دلار بود این ارقام سال گذشته به ۴۳ و ۴۱ میلیارد دلار تغییر پیدا کرد. این ۴۳ میلیارد دلار امسال باید به ۳۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کند و همین میزان هم تنها به مواد اولیه و کالا‌های ضروری تخصیص پیدا کرد.

به گفته این مقام مسئول نرخ رشد اقتصادی گروه صنعت بر اساس آمار مرکز آمار ایران ۴ درصد مثبت بوده است. سهم ارزش افزوده صنعت ۱۸.۳ درصد است. صدور پروانه‌های بهره برداری ۱۱.۶ درصد و میزان سرمایه گذاری ۳۸۹ درصد رشد داشته است. بخشی به دلیل افزایش قیمت‌هاست، اما بخش عمده‌ای از آن به دلیل افتتاح طرح‌های بزرگ صنعتی است.

او با اشاره به رشد چشمگیر اشتغال کشور گفت: ۲۰ رشته فعالیت از ۲۹ رشته فعالیت صنعتی رشد مثلت داشتند و ما بقی شرد منفی داشتند که اعلب مربوط به صنایع نساجی و شیوع ویروس کرونا بود. ۳۳۰ واحد امسال رصد بالای ۳۰ درصد را تجربه کردند که در برخی به ۳۰ در۱د هم می‌رسد. سازمان بازرسی تا جایی که امکان داشت در کنار بخش تولید و حمایت از تولید بودند. در شرایطی که هر کاری توتنستند امریکایی‌ها انجام دادند این شاخص‌ها نشان از تلاش مسئولان وزارت صمت دارد.

نیارکی با تاکید بر اهمیت فراوانی کالا در کشور گفت: موضوع مدیریت زنجیره توزیع در پتروشیمی و فولاد آغاز صده و با سامانه‌ای شدن ان از اختلال در حوزه‌های مختلف جلوگیری کنیم. تعداد مراجعات تولید کنندگانی که دغدعه تامین ارز داشتند به طور چشگیری کاهش پیدا کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + سه =

دکمه بازگشت به بالا