کارگران بن کارت کالا می گیرند

به گزارش ریال نیوز ، هادی ابوی ، درباره نحوه تعیین دستمزد سال ۱۳۹۸ کارگران و پیشنهاداتی همچون افزایش پلکانی دستمزدها، گفت: آنچه ما بر آن تاکید داریم این است که در کنار افزایش سالانه حداقل دستمزد، عقب افتادگی‌های مزدی کارگران که از سالهای جنگ مانده جبران شود و پیشنهاد ما این بوده که به شکل پلکانی و در یک فاصله پنج ساله پوشش داده شود.

وی افزود: طبعاً نمی‌توان حداقل حقوق و  دستمزد کارگران را به شکل پلکانی تعیین کرد و ۱۰ تا ۴۰ درصد افزایش داد چون ممکن است موجب ریزش نیروهای کارگاه شود مضاف بر اینکه بیش از ۹۰ درصد کارگران حداقل بگیرند و این شیوه چندان در مورد دستمزد کارگران راهگشا نیست.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه تعیین دستمزد سال ۹۸ کارگران متفاوت از سالهای قبل خواهد بود، گفت: جامعه کارگری به دنبال افزایش ریالی دستمزد نیست بلکه از دولت به عنوان کارفرمای بزرگ انتظار دارد که فاصله‌ای که بین حداقل دستمزد و سبد هزینه معیشت خانوارهای کارگری به وجود آمده کاهش دهد و با مکانیسم‌هایی که دولت مدنظر دارد قدرت معیشت کارگران را تقویت کند.

دستمزد سال ۹۸ به سبد معیشت کارگران نزدیک شود

ابوی با اشاره به اعلام رقم سبد هزینه معیشت کارگران، گفت: کمیته دستمزد هزینه ماهانه معیشت کارگران را بر مبنای یک خانوار ۳.۳ نفره سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرد و نمایندگان کارفرمایی و دولت هم آن را تأیید کردند. خواسته کارگران این است فاصله بین حداقل دستمزدی که قرار است در شورای عالی کار تصویب شود تا سبد معیشت خانوارهای کارگری که سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین شده پر شود.

وی گفت: جامعه کارگری به دنبال افزایش ریالی دستمزد نیست و می‌خواهد که معیشت کارگران و خانوارهای کارگری تأمین شود حالا دولت می‌خواهد تقویت معیشت را در قالب افزایش دستمزد یا دادن سبد کالا به کارگران صورت دهد یا با اعمال معافیت مالیاتی برای کارفرمایان.

توزیع بن الکتریکی برای کارگران

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در پایان توزیع بن کارت الکترونیکی به کارگران را پیشنهاد کرد و گفت: دولت در نظر دارد تا در سال آینده توزیع کوپن را در مورد برخی کالاهای اساسی از سر بگیرد ولی علاوه بر آن می‌تواند بخشی از بودجه و یارانه‌ای که مجلس بابت تنظیم بازار کالای اساسی در اختیار گرفته را برای کارگران هزینه کند. کارگران به عنوان اقشار ضعیف و نیازمند جامعه با توزیع بن کارت موافقند و این امر کمک بزرگی به کاهش هزینه‌های زندگی و تقویت معیشت کارگران می‌کند.

پیش از این کمیته دستمزد شورای عالی کار با بررسی وضع معیشت خانوارهای کارگری در مناطق مختلف و با استناد به گزارش مراجع رسمی آماری آخرین رقم هزینه ماهانه معیشت کارگران را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا