کاهش قیمت دلار و چسبندگی قیمت طلا، بازار به کدام سو حرکت می کند؟

به گزارش ریال نیوز، قیمت دلار در دومین روز هفته باز هم کاهشی بود و حدود 1400 تومان برای هر دلار آمریکا کاهش قیمت از خود نشان داد.

تحلیلگران داخل ایران در مورد ریشه های کاهش قیمت دلار به صراحت اظهارنظر نمی کنند، اما کلیت بازار داخل این موضوع را به بیماری کرونا گرفتن دونالد ترامپ و کاهش احتمال پیروزی وی نسبت می دهد.

فضای عمومی بازار ایران؛ علیرغم اینکه جو بایدن هرگز اعلام نکرده به برجام باز می گردد و شروطی را در میان گذاشته است که همان شروط ترامپ برای امضای توافقنامه مجدد است؛ معتقد به این گزاره است که بایدن به برجام باز گشته و تحریم ها را لغو خواهد کرد.

انتظار فعالان بازار این است که قیمت طلای جهانی افزایش یابد، به همین دلیل گزینه اصلی سرمایه گذاران در بازارهای سفته بازانه همچنان طلا است و همین عامل باعث چسبندگی قیمتی طلا در دو روز گذشته شده است.

اگرچه دلار در قیمتهای کنونی صرفه اقتصادی ندارد، اما مهندسی دولت در سنگ اندازی بر سر راه واردات کالاهای خریداری شده با اصطلاح ساختگی “رسوب کالا در گمرک” منجر به کمبود در بازار شده و همین عامل افزایش حباب گونه قیمت کالاهای وارداتی و به دنبال آن تشنگی خریداران را به دنبال داشته است.

به نظر می رسد که کمپین ترامپ به زودی برگ جدیدی رو کرده و این برگ جدید به موضع دفاعی وی در انتخابات آمریکا پایان خواهد داد.

اثر مسنقیم برگه جدید انتخاباتی ترامپ بر بازار ایران صعود مجدد نرخ ارز است و باید انتظار داشته نرخ دلار در خط مقاومت سخت 25 هزار تومان متوقف شده و مجددا صعودی شود.

اگرچه زمانبندی دونالد ترامپ می تواند این خط مقامت را در عدد بالاتری متوقف کرده و فضای روانی بازار ایران را مجددا هیجانی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا