کتاب ” تاریخ حقوق ایران ” به چاپ چهارم رسید

ریال نیوز : کتاب تاریخ حقوق ایران، تالیف پروفسور حسن امبن، کتابی است که هر علاقه مند به تاریخ تمدن و فرهنگ ایران و بویژه عدالت و حاکمیت قانون باید آن را بخواند. کتاب تاریخ حقوق ایران از آثار جاویدانی است که پیشینه تمدن، قانونمندی، نظم عمومی، دادگری و دادگستری در حوزه وسیع ایران تاریخی را از آغاز تمدن بشری تا قرن اخیر نشان می دهد. این کتاب اخیرأ به چاپ چهارم رسيده است.

به گزارش ریال نیوز، کتاب تاریخ حقوق ایران، نوشته پروفسور سید حسن امین، حقوقدان، فیلسوف،  مورخ و ایران شناس می گوید که مرز توحش یعنی قانون جنگل با تمدن و زندگی مدنی  داشتن قوانین و قواعد رفتاری با ضمانت اجرای حقوقی و کیفری است. این کتاب مرجع،  تاریخ حقوق ایران قبل و بعد از اسلام را به نحو مبسوطی، از منابع متفاوت حقوقی، تاریخی و ادبی، استخراج و تبیین و تشریح کرده است.

این کتاب، به مثابه مهمترین درسنامه‌ های تاریخ حقوق ایران، مرجعی مستند برای مراکز دانشگاهی و پژوهشی، محسوب می شود که تاریخ حقوق در ایران  و پویش های اجتماعی، اقتصادی وسیاسی مرتبط با نظام حقوقی و قضایی ایران را ، از دوران آغاز یکجانشینی به شرح اساطیر و بعد شهر نشینی ایرانیان واستقرار حکمرانی قانونمند دولت عیلام  و عصر آریاییان تا پایان عصر پهلوی را  تحقیق و باز نمایی کرده است.

در این کتاب ،  جایگاه روند تحولات قضایی، حقوقی و مالیه عمومی در مراحل  گوناگون تاریخی به سلسله مراتب زمانی، مورد بررسی قرار گرفته است و به چگونگی شکل گیری مفهوم عدالت ودادورزی بین اقوام ایرانی و اجرای آن توسط حکام، از پیدایش نظام حقوقی ، ساختار قضایی و آیین دادرسی و رخداد های مهم حقوقی، شامل اسناد وشواهد تاریخی، تحقیق و کنکاش شده است.

آخرین ویرایش کتاب تاریخ حقوق ایران، در ۱۶ بخش و ۸۸۸ صفحه ، در سال ۱۴۰۱ خورشیدی، منتشر شده است . این اثر کوشش می کند تا مهمترین وقایع ومیراث گرانسنگ علمی و عملی پیشینیان را در قلمرو حقوقی، به نسل های ایران امروز، منتقل سازد و خوانندگان را نسبت به روند تحولی و افت وخیز جایگاه عدالت و حقوق و تشکیلات قضایی در ایران، به روش های آکادمیک و پژوهشگرانه، آگاه نماید.

تاریخ حقوق ایران تالیف پروفسور امین استاد دانشگاه گلاسگو کلدونین و وکیل دادگستری در ایران و انگلستان، از انتشارات دایره‌المعارف ایران شناسی است و علاقه مندان به علم حقوق و تاریخ تحولات عدالت در ایران، می‌توانند این اثر را از کتاب فروشی گنج دانش، روبروی دانشگاه تهران، اول خیابان ۱۲ فروردین و همچنین انتشارات بعثت در ضلع غربی  دانشگاه تهران ، خیابان ۱۶ آذر  تهیه یا در کتابخانه های دانشگاهی مطالعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا