معادن ایران با جایگاه واقعی فاصله زیادی دارند

ریال نیوز : رئیس انجمن زغال سنگ ایران از نقش دخالت دولت در عقب ماندگی معادن انتقاد کرد.

به گزارش ریال نیوز ، سعید صمدی در پیامی از نقش دخالت دولت در عقب ماندگی معادن کشور انتقاد کرد و افزود : حدود ۳۰ سال قبل روز اول خرداد به عنوان روز معدن ثبت شد اما در دهه هشتاد به دلیل برگزاری روز صنعت و معدن در تیر ماه هر سال عملا این روز که خاص معدنکاران بود به فراموشی سپرده شد و به دلیل غلبه همیشگی صنعت بر معدن عملا بزرگداشت معدن مغفول مانده. در شرایط دو دهه اخیر که در شرایط تحریم ، بخش معادن و فلزات از تحریم آسیب کمتری دید و در برابر ناملایمات توانست مقاومت کند و این حوزه با تامین بخشی از ارز مورد نیاز کشور را متقبل شد و به موازات آن شرکت‌های بورسی این حوزه به عنوان شرکت‌هایی با سود پایدار به خوبی جایگاه خود را باز یافتند.

وی در ادامه آورده است : امسال قرار است در جهت احیای این روز مجددا جامعه معدنی گامهایی بردارد و در این خصوص همایش ملی هم قرار است برگزار شود. البته تغییر وزیر هم عملا به صورت ناخواسته بار اصلی این کار را بردوش معدنکاران گذاشت .

رئیس انجمن زغال سنگ ایران در بخش دیگری از این پیام چنین می‌گوید
: در این شرایط پیشنهاد می‌شود مجموعه جامعه خبرنگاران این حوزه هم با هدف شناساندن بخش معدن به عموم جامعه و مزیت‌ها و محدودیت‌ها این حوزه و از همه مهم تر اصلاح تفکر و فرهنگ جامعه نسبت به بخش معدن که این حوزه چه سختی‌ها دارد و به راحتی که جامعه تصور می‌کند نیست و از طرف دیگر دولت مردان و تصمیم گیران جامعه که استخراج معادن با یافتن گنج خیلی تصور می کنند و هر روز یک مالیات یا عوارض و یا تکلیف طاقت فرسا برای این حوزه تعریف نکنند و بدانند که علارغم تبلیغات دولتی ها معادن ما با جایگاه واقعی که می‌تواند داشته باشد خیلی فاصله دارد و نقش دخالت دولت در عقب ماندگی این حوزه بکوشیم .

وی در پایان این پیام آورده است : در مجموع باید از این فرصت حد اکثر استفاده را جهت تبین جایگاه واقعی معدن در اقتصاد و فرهنگ و احیانا سیاست جامعه فراهم کنیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا