واکنش صنایع غذایی بریس به شایعه وجود پنبه در کنسروهای تن ماهی

به تازگی ویدیویی در فضای مجازی منتشر گردیده که در آن شخصی با باز کردن یک قوطی کنسرو ماهی و شستشوی محتویات آن مدعی گردیده که آنچه باقی مانده الیاف پنبه و … است.

اما در همین خصوص محمد اسپروز مدیر بازرگانی مجتمع شیلات بریس در گفت و گو با خبرنگار ریال نیوز عنوان کرد: متاسفانه فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد که پنبه در قوطی کنسرو ماهی بوده، صحت ندارد و کاملا این موضوع را تکذیب می کنم.

وی در ادامه بیان کرد: بنظر می‌رسد فرد انتشار دهنده این فیلم در فضای مجازی قصد سواستفاده دارد. شاید هم از سر بی اطلاعی، دچار سوبرداشت شده است.این نوع از ماهی دارای بافتی متفاوت و ارزش غذایی بالا است.  به همین دلیل آنچه در این فیلم گقته می شود، صحت ندارد.

بر اساس پیگیری های به عمل آمده از سندیکاى صنایع کنسرو ایران، اطلاعات فنی در این باره ارائه شده است و در مورد ابهام ایجاد شده توضیحاتی منتشر شده است.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است.

کمیته فنى کنسرو آبزیان کشور وابسته به سندیکاى صنایع کنسرو ایران، بر خود لازم می داند که با بهره گیرى از نظرات کارشناسان و متخصصین خبره خود جهت تنویر افکار عموم مصرف کنندگان گرانقدر، به شفاف سازی و اطلاع رسانی در این مورد بپردازد.

پیش از هرچیز یادآور می شود که کارخانجات کنسرو ماهی زیر نظر سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد و با حضور نمایندگان این دستگاه ها فعالیت مى کنند.

در صنعت کنسرو ماهى غالبا از ماهی تون استفاده میشود اما به جز ماهی تون، گونه های دیگرى از جمله ماهى مارلین (بادبان ماهی) نیز در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد که ویدیوی منتشر شده مربوط به این نوع ماهی بوده که بر روى قوطى کنسرو مربوطه نیز نام این ماهى به وضوح قید شده است.

ویژگى طبیعی ماهی مارلین داشتن بافتی سخت تر و سفت تر از ماهى تون مى باشد.

در فرآیند عمومى شستشوى پروتئین با آب، معمولا پروتئین هاى رشته اى عضلانى و یا پروتئین هاى میوفیبریلار، شامل اکتین و میوزین، باقى مى مانند. این دسته از پروتئین ها که حدود 80 درصد از گوشت ماهى را تشکیل میدهد داراى ارزش غذایی، قابلیت هضم و جذب بالایی بوده و از ارزش تغذیه اى بالایى نیز برخوردارند.

ضخامت پروتئین هاى میوفیبریلار بر اساس گونه و سایز ماهى متفاوت است و در برخى گونه ها مانند ماهى مارلین، بسیار ضخیم بوده که در اثر شستشو با آب به صورت رشته هایى با بافتى شبیه آنچه که در تصویر ملاحظه میشود، به چشم مى آید.

هرچه پروتئین هاى این نوع ماهى بیشتر در معرض شستشو قرار گیرد، رشته هاى عضلانى شفاف تر و سفید تر مى شوند.

شخصی که این ویدیو را تهیه و منتشر کرده یا هیچ گونه آگاهى و اطلاعی نسبت به صنعت کنسرو ماهی نداشته و یا مغرضانه اقدام به این امر نموده است.

اما نکته مسلّم و مهم اینکه صنعت کنسرو ماهی یکی از سالم ترین صنایع غذایی کشور محسوب مى شود، چرا که ماده اولیه اصلى آن ماهى است که در دنیا به غذاى سلامتى مشهور است و همچنین به دلیل وجود فرآیند حرارتی بالا (١٢١ درجه سانتیگراد) و اعمال عملیات سترون تجارتى (استریلیزاسیون)، از هیچگونه ماده نگهدارنده ای در تولیدات این صنعت استفاده نمى گردد.

بنابراین مصرف کنندگان فهیم و وفادار، همچون همیشه مى توانند با خیالى آسوده از محصولات کنسرو ماهى کشور استفاده نمایند.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. شماگوه خوردین که باسلامت واینده مردم وبچه هاشون بازی میکنید مااون یکی مارکهاروهم امتخان کردیم به شکل بنبه درنیومد.انشاالله صاحاب کارخانه وشماناظران تقاص این بی وجدانی وکوته بینی تون روهم خودتون بدیدباجان ومالتون وهم فرزندانتون که خداجای حق نشسته وماله کشی شماروبرای سوددنیای بیشترمیبینه.خدالعنتتون کنه کفارازشماباوجدانترن.تف بهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا