پیام پروفسور امین برای پهلوان خلیل عقاب

ریال نیوز : پروفسور سید حسن امین در سوگ پدر سیرک ایران ( پهلوان خلیل عقاب ) پیامی صادر کرد .

به گزارش ریال نیوز ، متن پیام پروفسور سید حسن امین به شرح زیر است :

من محصل هشت یا نه ساله و دانش آموز دبستان فردوسی بودم که در سالهای ۱۳۳۵ یا ۱۳۳۶ خلیل عقاب پدر سیرک ایران را با ریش بلندش که یادآور چهره رستم در نقاشی قهوه خانه ای بود و کارهای محیر العقول می کرد، در زادگاه اجدادی ام شهر سبزوار دیدم. شاید بیش از سیصد نفر برای دیدن کارهای شگفت انگیز اوجمع شده بودیم.
نیک به باد دارم که این مرد، نه تنها زنجیر آهنین درشت دانه ای را با دو دستان توانای خود پاره کرد، بلکه بر روی زمین خوابید و اجازه داد خودروی چهارچرخ سنگینی با راننده اش آرام از روی او رد شود! این نیرومندی باورنکردنی بود.
به همین دلیل، نام خلیل عقاب ( با هویت شناسنامه ای خلیل طریقت پیما) در کتاب رکوردهای گینس ثبت است.
شصت هفتاد سال پیش، در کودکی و نوجوانی ما به این عملیات پهلوانی و نمایش های تک نفره این چنینی در معرض عام «معرکه گیری» می گفتند، معرکه گرفتن هم انواع مختلفی داشت که بخشی از آن پرده خوانی و ذکر مغازی و جنگ ها و معجزات پیشوایان مذهبی با نشان دادن تصاویر آنان بر روی پرده بیشتر به اجرای درویشان دوره گرد بود و بخشی عرفی و غیرمذهبی مثل عملیات آکروباتیک ، ریسمان بازی، شعبده بازی، مارگیری، میمون بازی و … که من آنها را دیده ام و عملیات دیگر که شنیده و خوانده ام اما ندیده ام.
نوعا معرکه گیر در پایان برنامه های سرگرم کننده اش از تماشاچیان پول خردی از هر کس به قدر همت جمع می کرد. خلیل عقاب بلیط هم می فروخت و به کسانی که بلیط خریده بودند، در ردیف بالا جای نشستن بر صندلی می داد.
خلیل عقاب پس از کسب این تجارب و انجام تورهای استانی و رفتن به هند، عاقبت در تهران لنگر انداخت و در میدان ۷۴ نارمک سکونت گزید. وی در ۱۳۵۰ ، برنامه های پهلوانی خود را به اروپا برد و سال ها در خارج از ایران با ارائه ای جذاب و به روز به اصطلاح سیرک داشت.
خلیل عقاب در سال ۱۳۷۰ که در حقیقت بازنشسته شده بود، به ایران بازگشت و من او را چند بار در مجالس مختلف دیدم. آخرین بار سه یا چهار سال پیش او را در یکی از گردهمایی های انجمن مجموعه داران ایران در صحن موزه ایران باستان دیدم که به دعوت مهندس منوچهر لطفی در آنجا سخنرانی کوتاهی کردم و با پهلوان پیر هم گپ و‌گفتی داشتم و این شعر را برایش خواندم:
در جوانی خیال می کردم
شیر اگر پیر هم شود، شیر است
تا به پیری رسیدم و دیدم
پیر اگر شیر هم شود، پیر است
پهلوان خلیل عقاب متولد ۱۳۰۳ شیراز بود و دقیقا ۹۹ سال عمر کرد و در ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در تهران بر اثر کهولت از دنیا رفت.‌
روحش شاد و یادش گرامی باد.
سیدحسن امین
یکم اردیبهشت ۱۴۰۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا