چاه‌های قزوین به کنتور هوشمند مجهز می شوند

 
 
 
ریال نیوز : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با نصب 4514 دستگاه کنتور هوشمند تاکنون حدود 70 درصد از چاههای کشاورزی به تجهیزات اندازه گیری آنلاین مجهز شده اند و تا پایان سال جاری این طرح تکمیل می شود.

به گزارش ریال نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان قزوین، پنجاه و نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و جمعی از مدیران دستگاه های ذیربط در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در این جلسه اظهار داشت: موضوعات مرتبط با منابع آبی یکی از مهمترین مسائل روز دنیا می باشد و تقریباً اکثر کشورها با آن دست به گریبان هستند ما نیز با چالش هایی در این حوزه روبرو هستیم که البته با مدیریت مدبرانه مصرف و اهتمام در تولید منابع آبی جدید می توان از این چالش ها به سلامت عبور کرد.

وی بیان کرد: در استان هر جا ظرفیتی برای ایجاد و یا ارتقای تولید و اشتغال و تامین منابع جدید آبی باشد آن را پیگیری می کنیم تا به نیازها پاسخ دهیم زیرا در خصوص منابع آبی در شرایط خوبی نیستیم و اجرای برخی طرح ها از جمله بازار آب با هدف ارتقای بهره وری آب صورت می گیرد.

اعلایی گفت: راه اندازی بازار آب می تواند به ایجاد نظم در کارها و قابلیت سیاست گذاری کمک کند و با این روش می توانیم شرایط را درست مدیریت و تنظیم کنیم و سیاست گذاری اصولی داشته باشیم و حتما با جدیت آن را دنبال خواهیم کرد.

استاندار قزوین یادآورشد: ایجاد بازار آب می تواند دستاوردهای زیادی را برای ما بدنبال داشته باشد اما حتی اگر در گام اول استقرار این بازار باعث بهبود و ارتقا ضریب تبدیل آب به درآمد شود باز هم ما رضایت داریم.

اعلایی تصریح کرد: احداث سدهای نهب و بالاخانلو از کارهای کلیدی و مهمی است که با سرعت در استان در حال اجرا می باشند و موضوع انتقال آب از الموت رود هم از امور جدی است و ما در حال پیگیری جهت نهایی شدن این پروژه ملی می باشیم.

یداله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت آبی استان اظهارداشت: در دو سال گذشته بدلیل تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، کاهش نزولات آسمانی، با پدیده خشکسالی مواجهه بوده ایم که این موضوع در کنار افزایش جمعیت و نیازها و محدود شدن منابع آبی باعث ایجاد چالش هایی شده بود و اگر مدیریت صحیح مصرف آب را اجرایی نمی کردیم تاثیر این چالش ها و آسیب ها می توانست در استان بسیار جدی باشد.

وی بیان کرد: در استان سالانه 680 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی اضافه برداشت داریم که برای رسیدن به آب قابل برنامه ریزی اقداماتی نظیر نصب کنتورهای هوشمند، بستن چاههای غیر مجاز، کنترل اضافه برداشت از چاههای مجاز، در قالب طرح تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی صورت پذیرفته است.

ملکی تصریح کرد: در استان حدود میلیارد مترمکعب مصرف آبی داریم که بیش از یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آن یعنی چیزی معادل 88 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود که با اجرای الگوی کشت، توسعه آبیاری مدرن و ایجاد بازار آب می توان بخشی از چالش های موجود در این حوزه را برطرف کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین با بیان این موضوع که پروژه نصب کنتور های هوشمند امسال تکمیل می شود، بیان کرد: تاکنون بیش از 4514 دستگاه کنتور هوشمند برروی چاههای مجاز نصب شده که 785 دستگاه در قزوین، 973 دستگاه در تاکستان، 1468 دستگاه در بویین زهرا، تعداد 197 دستگاه در آوج، تعداد 346 دستگاه در البرز و 745 دستگاه در شهرستان آبیک بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص وضعیت انتقال آب الموت رود به استان نیز اظهار داشت: این طرح از 50 سال قبل مطرح شده بود اما در مقطعی با آن مخالفت و متوقف شد اما در دولت سیزدهم با پیگیری مجدانه استاندار، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران وزارتخانه و نیز موافقت وزیر محترم نیرو انجام مطالعات آن به عنوان یک پروژه مهم ملی توسط شرکت آب نیرو مجدداً به جریان افتاد.

ملکی گفت: با ایجاد رصد خانه آب در واقع بستر و زیرساخت مناسب برای راه اندازی «بازار آب» در استان مهیا شده و امسال به صورت پایلوت در بخش آب زیرزمنی این بازار را در شهرستان البرز کلید خواهیم زد.

وی در پایان اظهارداشت: با ایجاد رصدخانه ضمن مشاهده و رصد کلیه چاه های دارای کنتور هوشمند، امکان مشاهده تخلف و قرائت لحظه ای کنتور نیز وجود داشته، همچنین برنامه ریزی جهت برداشت اصولی و منطقی از چاههای مجاز، امکان تهیه گزارش از برداشت آب، شارژ کنتور بصورت آنلاین، اتصال ایستگاه های آب و هواشناسی و مدیریت سیلاب از نقطه شروع بارش نیز از دیگر مزایا و
کاربردهای رصدخانه آب استان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا