رشد ۶۳ درصدی صادرات ایران به کشورهای اوراسیا

به گزارش ریال نیوز به نقل از صدا و سیما، حمید زادبوم، گفت: از ۵ آبان ۹۸ تا آخر خرداد امسال، ۳۸۳ میلیون دلار صادرات به اوراسیا داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۶۳ درصد رشد داشت ضمن اینکه واردات ما از اوراسیا که بیشتر کالاهای اساسی است در این مدت یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه مجمع اقتصادی اوراسیا شامل ۵ کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان است که این کشورها با حجم مبادلات تجاری ۹۰۰ میلیارد دلاری به ویژه در شرایط کنونی برای ما بسیار مهم هستند افزود: موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا هم اکنون موقت است و ما این موافقتنامه را با ۸۶۰ قلم کالا به مدت یکسال اجرا می‌کنیم، اما از سال دوم یعنی ۵ آبان ۹۹ وارد مذاکرات برای تجارت آزاد می‌شویم.

به گفته این مقام مسئول، برخی‌ها فکر می‌کنند اگر رقم واردات ما بیش از یک میلیارد دلار است، یعنی ما به طرف مقابل تخفیف دادیم؛ در حالی که موافقتنامه به دو شکل است؛ یعنی برخی از اقلام را تخفیف گرفتیم و برخی از اقلام را طرف اوراسیایی تثبیت تعرفه کرده است؛ بنابراین ما حدود ۲۰ درصد اقلام را به طرف اوراسیایی تخفیف دادیم و حدود ۸۰ درصد اقلامی است که تثبیت تعرفه شده است؛ یعنی از سایر کشورها هم با همین تعرفه می‌توانستیم وارد کنیم.

زادبوم اظهار داشت: موافقتنامه موقت تجارت آزاد نشان می‌دهد که ادامه کار ما برای تجارت آزاد بسیار مثبت است و فضا و ظرفیت خوبی در این باره وجود دارد، اما افزایش صادرات ما به اوراسیا با مشکلاتی هم مواجه است. به طور نمونه زیرساخت‌های لجستیک، جاده‌ها، دروازه‌های مرزی، حمل و نقل و کشتیرانی ما به سمت روسیه و قزاقستان نیاز به توسعه دارد که اگر نتوانیم همزمان با افزایش تجارت با اوراسیا زیرساخت‌های لجستیک خود را تقویت کنیم این تخفیف در تعرفه‌ها فایده زیادی نخواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: موضوع دوم میان دو طرف ایرانی و اوراسیایی، تامین مالی است یعنی هم صادرکننده ایرانی و هم صادرکننده اوراسیایی باید بتوانند از خط‌های اعتباری خاصی برای توسعه تجارت استفاده کنند.

زادبوم ادامه داد: موضوع سوم همسان سازی و انطباق استانداردهای ما و اوراسیا در بخش صنعتی و بخش قرنطینه گیاهی، حفظ نباتات و دامپزشکی است که با تشکیل کارگروهی در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: تیرماه گذشته کارگروه مشترک با وزیر تجارت اوراسیا برگزار و اتفاقات، دستاوردها و مشکلات موافقتنامه موقت تجارت آزاد را از ۵ آبان سال گذشته تاکنون تحلیل و بررسی کردیم. تصمیم گرفتیم با بررسی این مشکلات قبل از آبان ۹۹ برای موافقتنامه تجارت آزاد آماده شویم که این مذاکرات بر اساس شیوه نامه میان ایران و مجمع اقتصادی اوراسیا حداکثر می‌تواند دو سال به طول بیانجامد.

زادبوم، حجم تجارت کنونی ایران و مجمع اقتصادی اوراسیا را حدود ۲.۵ میلیارد دلار بیان کرد و گفت: پیش بینی ما این است اگر تجارت آزاد را با کشورهای اوراسیا اجرایی کنیم حجم تجارت ما با اوراسیا می‌تواند به ۴ برابر کنونی یعنی ۱۰ میلیارد دلار در ۴ تا ۵ سال آینده افزایش یابد که البته بخش عمده‌ای از آن می‌تواند صادرات ما باشد ضمن اینکه واردات ما هم بیشتر کالاهای اساسی است.

وی افزود: هدفگذاری برای افزایش مبادلات با اوراسیا یعنی افزایش مبادلات با کشورهای همسایه، زیرا سه کشور از ۵ کشور اوراسیا با ایران همسایه هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در شرایط تحریمی تمرکز ما افزایش سهم تجارت با کشورهای همسایه است ادامه داد: در سال ۹۷ صادرات ما به کشورهای همسایه‏، ۵۴ درصد از کل صادرات و در سال ۹۸ حدود ۶۰ درصد بود که در سال ۹۹ هدفگذاری کردیم تا این میزان به ۷۱ درصد برسد که اگر این روند ادامه یابد با توجه به نزدیکی مردمان این کشورها به همدیگر و وجود مرزهای زمینی و آبی این موضوع می‌تواند بسیاری از نقشه‌های تحریمی را نقش بر آب کند.

زادبوم گفت: بیشترین اقلامی که در آن رشد صادرات به اوراسیا داشتیم محصولات کشاورزی بود به طور نمونه در ۸ ماه گذشته حدود ۸۳ میلیون دلار سیب درختی به محدوده اوراسیا صادر کردیم ضمن اینکه پسته، کیوی، کشمش، فلفل فرنگی، خیار، خرما، کاهو، گل کلم و فرش عمده کالاهای صادراتی به اوراسیا بود.

این مقام مسئول توضیح داد: این در شرایطی است که از ۱۵ اسفند سال گذشته تا آخر اردیبهشت امسال بیش از ۲۰ مرز زمینی ما به علت کرونا بسته بود و این میزان صادرات فقط از طریق مرزهای دریایی به اوراسیا اتفاق افتاد؛ ضمن اینکه صنایع غذایی به ویژه صنایع کنسروی و صنایع حلال، بیشترین رشد صادراتی به اوراسیا را داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا