هشدار فعالان بورس درباره بازگشت فساد به بازار سیمان و فولاد

ریال نیوز : گروهی از فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور کشور، ضمن تاکید بر اینکه آثار ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری، بیش از رفع تحریم‌هاست، نسبت به عواقب بازگشت قیمت‌گذاری دستوری کالاهایی همچون فولاد و سیمان هشدار دادند.

به گزارش ریال نیوز ، فعالان بازار سرمایه ازجمله بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای مالی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور با بیان اینکه ناکارآمدی صنعت و بازار، تحت‌تأثیر قیمت‌گذاری دستوری، به حدی است که آثار ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری، بیش از رفع تحریم‌های ظالمانه است، خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری شدند و اعلام کردند: قیمت‌گذاری دستوری در حوزه‌های مختلف اقتصادی ضربات سنگینی به نظام تولید وارد کرده و منافع مصرف‌کننده‌ها را به خطر انداخته است.

این فعالان معتقدند که واسطه‌گران در پوشش حمایت از مردم، در پی قیمت‌گذاری دستوری کالاها هستند که این آدرس غلط در شرایط سخت تحریم‌، امید تولیدکنندگان را ناامید خواهد کرد. در این نامه ضمن اشاره به تجربه شکست‌خورده دولت دوازدهم، آدرس‌های اشتباهی که در رابطه با قیمت میلگرد و سیمان داده شد و سبب التهاب بازار و به‌ویژه بازار مسکن شد، یادآوری شده است.

در نامه مذکور آمده است: “حضرتعالی در سمت قبلی خود به‌عنوان ریاست قوه قضاییه به دفعات از رانت دلار ۴۲۰۰تومانی سخن گفته و بر عزم خود برای مقابله با فساد رانت‌خواران تأکید داشته‌اید. مادامی که رانت ازطریق سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری دولتی ایجاد می‌شود، شاهد فعالیت رانت‌جویان و گروه‌های غیررسمی محافظ این رانت خواهیم بود.

همچنین از دیگر آثار مخرب قیمت‌گذاری دستوری را می‌توان در صنایع مختلف ازجمله خودروسازی‌ و صنعت برق مشاهده کرد که منجر به عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروگاه‌های جدید یا توسعه نیروگاه‌های قبلی شده است و کار به جایی رسید که شاهد قطعی مکرر برق بودیم و هستیم.

در نهایت هم برای سرپوش‌گذاشتن بر این ضعف و جلوگیری از نارضایتی مردم، گزینه قطع برق تولیدکننده‌های سیمان و فولاد مورد توجه قرار گرفته اما باید توجه کرد که مشکل اصلی همه این صنایع، ازجمله سیمان و فولاد، قیمت‌گذاری دستوری است. قیمت‌گذاری دستوری به حضور پرتراکم دلالان در بازارها منجر شده و سالانه میلیاردها تومان رانت را بین واسطه‌ها توزیع می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 12 =

دکمه بازگشت به بالا