چرا پوتین؛ ظریف را به حضور نمی پذیرد؟

به گزارش ریال نیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای مذاکره با مقام های عالی رتبه روس به این کشور سفر کرده است باز هم نتوانست پوتین را ببیند.

از زمان تصدی وزارت امور خارجه ایران توسط ظریف که با ریاست جمهوری حسن روحانی در سال 1392 شروع شد، وی تنها یک بار و پس از اصرار فراوان حسن روحانی موفق به دیدار با پوتین شده است.

در سفر اخیر به مسکو هم با وجود اینکه وی در پایتخت روسیه حضور داشت، اما اجازه حضور نیافت و پشت درهای کاخ کرملین ماند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تنها یک ساعت به صورت تلفنی به وی اجازه گفتگو داد.

با وجود ترافیک مناسبات ایران و روسیه همزمان با برگزاری رزمایش قفقاز 2020 و لزوم مذاکرات فشرده بین طرفین اصلی به خصوص ایران، روسیه و چین؛ باز هم پوتین اجازه ملاقات به ظریف نداد.

روس ها از دوران مذاکرات برجام نسبت به تیم دستگاه دیپلماسی ایران بدبین شده و این بدبینی را هر از گاهی بروز داده اند.

بی توجهی ظریف و همکارانش نسبت به حذف مکانیسم ماشه و حذف تحریم تسلیحاتی در آغاز توافق؛ و البته ماهیت توافق خلع سلاحی برجام؛ باعث شده است تا این دو کشور به دنبال محل های دیگری برای مذاکره با مقام های ایرانی باشند.

سفرهای متعدد پوتین به ایران و ملاقات مستقیم با رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که رهبران روسیه؛ دولت حسن روحانی را جدی نگرفته و آنها را فاقد درک درست نسبت به واقعیات سیاست خارجی می دانند.

ضمن اینکه بدبینی آنها نسبت به مقام های دولت حسن روحانی هم هر از گاهی مساله ساز شده و بر مناسبات بالقوه دو طرف به خصوص در حوزه های اقتصادی اثرگذار شده است.

با اینکه بانک هایی را روسیه مامور حل مشکل مناسبات بانکی ایران کرده است، اما دولت حسن روحانی علاقه ای به استفاده از این ظرفیت ها ندارد و ترجیح می دهد خود را در محاصره اقتصادی غرب ببیند.

چنین مسائلی باعث تشدید بدبینی روس ها نسبت به دولت حسن روحانی شده و بی توجهی به مقام های آن دولت را به دنبال داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا