۱۵ دقیقه ای که موتور یخچالتان را می سوزاند

به گزارش ریال نیوز به نقل از گسترش، قطعی‌های اخیر برق به لوازم خانگی مردم آسیب زده است. در چند روز اخیر مراجعه مردم به تعمیرکاران افزایش یافته است. در شرایط که قیمت لوازم خانگی به شدت افزایش یافته است بی برنامگی وزارت نیرو و ضعف اطلاع‌رسانی در این زمینه ضرر قابل توجهی به مردم وارد می‌کند. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بسیاری از مردم برای دستگاه‌های برقی، محافظ ندارند. علی جمالی ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: «هنوز برای برآورد خسارت به بار آمده، زود است چون تاثیر این قطعی‌ها ممکن است یکی دو هفته بعد خود را نشان دهد. باید قبل از قطع برق، به مردم اطلاع داده می‌شد تا وسایل برقی خود را از برق بکشند و بیشتر از این متحمل ضرر نشوند. باید برنامه‌ریزی شود و در صدا و سیما به مردم اطلاع داده شود. وزارت نیرو هم قطعی برقی را منطقه‌ای و زمان‌بندی قطعی برق را اعلام کند تا مردم مطلع باشند. آسیب‌پذیری وسایل برودتی بسیار بیشتر از دستگاه‌هایی مثل ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی است چون این قبیل دستگاه‌ها به‌طور مداوم در حال کار هستند.  قطعی ادامه‌دار برق به شدت به موتور یخچال فشار وارد می‌کند».

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران در ادامه به مردم توصیه کرد: «هنگام اتصال دوباره برق، ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد وسایل خود را به پریز برق وصل کنید. در چند دقیقه اول بعد از وصل شدن برق، همه دستگاه‌ها شروع به کار می‌ کنند. در چند دقیقه ابتدایی، مقدار برق مصرفی دستگاه‌ها حتی به دو برابر می‌رسد. به این ترتیب ولتاژ برق کاهش می‌یابد. نوسان شدید این چند دقیقه خطرناک است و ممکن است به سوختن موتور وسایل منجر شود. موتور بیشتر وسایل برودتی و گرمایشی در همین چند دقیقه می‌سوزد».

بازار پر از مواد اولیه نامرغوب

مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان این حوزه به مواد اولیه نامرغوب مربوط می‌شود. علی جمالی ضمن بیان این موضوع گفت: «مواد اولیه مصرفی در حوزه ما عمدتاً وارداتی است. بخش‌هایی مثل کمپرسور قبلاً از ژاپن و آلمان وارد می‌شد اما اکنون بازار پر از مواد اولیه ساخته شده توسط شرکت‌های گمنام و بی‌نام و نشان است. این موضوع به کیفیت لوازم خانگی کشورمان صدمه می‌زند. این در حالی است که امکان تامین مواد اولیه از تولیدکنندگان معتبر و شناخته‌شده وجود دارد و هم‌اکنون از آنها واردات داریم. مخالف واردات از چین نیستیم چون چین هم کالای مرغوب و باکیفیت تولید می‌کند اما باید مواد اولیه و محصولات شرکت‌های هویت‌دار و شناسنامه‌دار وارد شود. متاسفانه اکثر این قبیل اقلام، تقلبی است».

وی در ادامه افزود: «تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ این حوزه شخصاً اقلام موردنیاز خود را وارد می‌کنند. البته اکثراً تولیدکنندگان ناچار هستند از واردکنندگان خرید کنند چون نقدینگی لازم را در اختیار ندارند. در شرایط فعلی، ثبات قیمت ارز کمک بسیاری به تولیدکنندگان خواهد کرد. عامل ثبات بسیار مهم‌تر از عامل قیمت است. در شرایطی که قیمت ارز بی‌ثبات است تولیدکنندگان نمی‌توانند برای تولید خود برنامه‌ریزی کنند».

تعمیرکاران تلفنی بدون مجوز معمولاً دستمزد بیشتری از مشتریان دریافت می‌کنند و اگر مشکلی پیش بیاید اتحادیه نمی‌تواند پیگیر حق و حقوق مردم باشد. طبق سخنان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان صنایع برودتی این نوع تعمیرکاران گاها تا سه برابر قیمت واقعی از مردم پول می‌گیرند و باید با آنها برخورد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + ده =

دکمه بازگشت به بالا