دومین ریزش بزرگ بورس در دی ماه

به گزارش ریال نیوز، روز چهارشنبه شاخص کل بورس 39 هزار و 574 واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن 4 هزار و 812 واحد کاهش یافت. شاخص کل فرابورس نیز 312 واحد نزول کرد و به رقم 19 هزار و 76 واحد رسید.

  • پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 179 نماد بازار صف خرید و 73 نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، مبین وان کیش (اوان) و پگاه آذربایجان شرقی (غشاذر) تعلق داشت و بانک دی (دی)، شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) و تامین ماسه ریخته‌گری (کماسه) بیشترین صف فروش را داشتند.

  • ریزش شاخص‌های بورس

در ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس روندی نزولی داشت و در یک ربع ابتدایی 20 هزار واحد پایین آمد. در پایان معاملات، شاخص کل به رقم یک میلیون و 310 هزار واحد رسید تا افت 39 هزار و 574 واحدی را ثبت کند.

شاخص کل هم‌وزن هم روندی نزولی را طی کرد و 4 هزار و 812 واحد افت کرد و در رقم 460 هزار و 568 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با افت 312 واحدی به رقم 19 هزار و 76 واحد رسید.

  • دومین ریزش بزرگ ماه

ریزش 39 هزار واحدی روز چهارشنبه، پس از ریزش 43 هزار واحدی روز شنبه نه تنها دومین ریزش بزرگ هفته بود بلکه دومین ریزش بزرگ دی ماه بود. از 25 آذرماه به این سو، در 17 روز کاری گذشته، این ارقام بالاترین ارقام ریزش شاخص بورس هستند.

همچنین ریزش 4 هزار و 812 واحدی شاخص هم‌وزن در روز چهارشنبه، پس از افت 8 هزار و 539 واحدی روز شنبه دومین ریزش بزرگ در 17 روز کاری گذشته از 25 آذر به این سو است.

  • خروج پول حقیقی

امروز شاهد رشد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در معاملات امروز هزار و 801 میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی را برای دومین روز پیاپی سهام بانک تجارت داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن بیش از 137 میلیارد تومان بود. پس از بانک تجارت، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 84 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 16 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 87 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

  • افت قیمت 65 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 146 نماد رشد قیمت داشتند که 98 نماد بورسی و 48 نماد فرابورسی بودند. همچنین 310 نماد کاهش قیمت داشتند که 229 نماد بورسی و 81 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 30 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 65 درصد بازار افت قیمت داشتند.

  • لیدرهای بازار

در معاملات روز چهار‌شنبه فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد (فولاد مبارکه) نمادهای قرمزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

  • رشد ارزش معاملات فرابورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 36 هزار و 391 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه 111 درصد افزایش یافته است که از این میزان، 25 میلیارد و 425 میلیون تومان آن به بازار فرابورس اختصاص داشت. ارزش معاملات خرد نیز 1.3 درصد افزایش یافت و به رقم 14 هزار و 768 میلیارد تومان رسید.

  • رشد عرضه بازار

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید 891 میلیارد تومان شد که نسبت به روز ‌سه‌شنبه کاهش 37 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش 46 درصد افزایش یافت و به رقم هزار و 433 میلیارد تومان رسید.

  • عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) با صف‌ خرید 115 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، شرکت پگاه گیلان (غگیلا)  و پگاه آذربایجان غربی (غشاذر) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز برای دومین روز پیاپی به نماد دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 229 میلیارد تومانی داشت. پس از بانک دی، گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک)  و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف فروش را داشتند.

شستا در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز چهارشنبه شستا بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام شستا 334 میلیارد تومان بود.

پس از شستا، شرکت نوش مازندران بیشترین ارزش معاملات را داشت و بانک تجارت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فولاد و کاما در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

خودرویی ها و بانکی ها صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا با تعداد 765 میلیون و 476 هزار و 773 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. بانک صادرات و بانک پارسیان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا